Sökning: "förskola feministiskt perspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden förskola feministiskt perspektiv.
1. Flickighet i barnlitteratur : En analys av hur flickighet framställs i sju polska barnböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Barnlitteraturens betydelse inom förskola och pedagogiskt arbete är stor och väsentlig. Syftet med denna studie var att undersöka sju polska barnböcker för att se på vilka sätt begreppet flickighet framställdes i de böckerna. LÄS MER
2. Att bygga broar för en jämställd lärmiljö i förskolan : En studie om hur organiseringen av förskolans lärmiljöer kan användas som ett verktyg för jämställdhet
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Föreliggande studie fokuserar på hur förskolans lärmiljö kan organiseras för att motverka könsstereotypa mönster som kan påverka barns aktivitetsval. I arbetet med förskolans jämställdhetsuppdrag krävs en ständig reflektion om de normer som skapas i samspel med den sociala och fysiska miljön. LÄS MER
3. Genusarbete, ett komplicerat uppdrag i förskolan? : En kvalitativstudie om 6 pedagogers uppfattningar kring kön, genus och jämställdhet i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Förskolan ses idag som en arena för jämställdhet där pedagoger ska motverka stereotypa könsroller. Syftet med studien är att synliggöra hur olika pedagogers synsätt kring begreppen kön och genus kan förstås i relation till ett jämställdhetsarbete i förskolan och vilka faktorer de upplever påverkar. LÄS MER
4. ”Vart är den glittriga klänningen?” : En fallstudie om pedagogers positioneringar av barn inom olikajämställdhetspedagogiska strategier i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka pedagogers kroppsliga och verbala handlingar i förskolan ur ett poststrukturalistiskt feministiskt perspektiv. Fokus ligger på pedagogernas jämställdhetspedagogiska strategier samt deras positioneringar av barnen ur ett genusperspektiv. LÄS MER
5. De genuskreativa barnen : En studie av förskolebarns förhandlande om kön i den fria leken
M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur genus förhandlas, upprätthålls och utmanas mellan barn i den fria leken i förskolan. Detta eftersom det finns lite forskning om genus där barnens perspektiv och delaktighet lyfts fram. LÄS MER