Sökning: "förskola fenomenologi samspel"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden förskola fenomenologi samspel.

  1. 1. Att förstå den sociala toddlaren : En fenomenologisk videoobservationsstudie om de yngsta barnens samspel och kommunikation i ostrukturerad lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Carlsson; Klara-Maria Göransson; [2023]
    Nyckelord :fenomenologi; förskola; kommunikation; lek; samspel; toddlare; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka, förstå och beskriva hur toddlare i förskolan kommunicerar och samspelar med varandra och med pedagogen i den ostrukturerade leken, samt vid vilka tillfällen dessa samspel tar sig uttryck. Forskare inom området uttrycker att forskning om de yngsta barnen i förskolan ökat under de senaste åren, men antyder att vidare forskning om yngre barns lek och samspel är av intresse. LÄS MER

  2. 2. Låt kroppen tala! : En observationsstudie om de yngsta barnens samspel i förskolan genom den levda kroppen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Angelica Andersson; Moa Larsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Yngsta barnen; Den levda kroppen; Samspel; Kroppsliga uttryck;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med förståelse om hur de yngsta barnen i förskolan samspelar genom den levda kroppen. Frågeställningarna som har besvarats är: Hur bjuder de yngsta barnen in varandra till samspel genom kroppen? Vilka kroppsliga uttryck karaktäriserar de yngsta barnens samspel med varandra? Studien har utgått från en kvalitativ metod med semistrukturerade observationer av de yngsta barnen på förskolan på en småbarnsavdelning. LÄS MER

  3. 3. Uppfattningar om samverkansframgångar och -hinder : En specialpedagogisk analys av möten mellan familjehem, skola och socialtjänst

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Gun Johansson; [2019]
    Nyckelord :Familjehem; samverkan; skola; socialtjänst; uppfattningar; förtroende;

    Sammanfattning : I studien undersöks familjehemmens uppfattningar om samverkan kring placerade barn i förskola och skola. Syftet med studien är att analysera familjehemsföräldrars uppfattningar om framgångar och hinder i skolsamverkan för familjehemsplacerade barn. De teorier som används är fenomenologi och socialkonstruktivism. LÄS MER

  4. 4. Förskollärarens melodi : En analys av förskollärares upplevelser och meningsskapande kring sång och musik i förskolans omsorgssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Laila Traunmüller; [2019]
    Nyckelord :Sång och musik; omsorg; kommunikativ musikalitet; meningsskapande; fenomenologi; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att genom tolkningsfenomenologisk analys, IPA, undersöka förskollärares upplevelser och meningsskapande kring sin egen användning av sång och musik i förskolans omsorgssituationer. Studiens resultat är att förskollärares förförståelse av fenomenet kommunikativ musikalitet framträder genom deras begrepp, exempelvis sjunga eller ramsa. LÄS MER

  5. 5. "Tänk att få uppleva teknik!" : En studie i hur förskollärare med teknikutbildning uppfattar teknik samt hur de undervisar i ämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Susanna Schaup Andersson; Maria Johansson; [2018]
    Nyckelord :Technology; preschool; teaching; curriculum; didactics; interaction; phenomenology.; Teknik; förskola; undervisning; läroplan; didaktik; samspel; fenomenologi.;

    Sammanfattning : Abstract Previous research has shown how technology as a subject in preschool is considered difficult to implicate and has therefore been a subject not prioritized. According to previous research, lack of knowledge in technology among preschool teachers are the reason to why the subject is considered difficult. LÄS MER