Sökning: "förskola grundskola"

Visar resultat 1 - 5 av 127 uppsatser innehållade orden förskola grundskola.

  1. 1. Att tidigt upptäcka läs- och skrivsvårigheter : En kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Nuldén Sofia; [2023]
    Nyckelord :förskola; grundskola; inlärningssvårigheter; lässvårigheter; screening; skrivsvårigheter; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fem lärare arbetar för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter bland de yngsta eleverna; ser de några mönster som indikerar vem som senare kan få svårigheter med att läsa och skriva? Studien tittar också på vilka planer de tre olika skolorna har för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter. Respondenterna har tre olika utbildningar, förskollärare, speciallärare och grundskollärare. LÄS MER

  2. 2. Överlämning till första årskursen i anpassad grundskola : Elevers rätt till kontinuitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Kajsa Hedin; Olander Maria; [2023]
    Nyckelord :Anpassad grundskola; Förskola; Kommunikation; Process; Transaktionsförståelse; Transaktionsmodell; Överlämning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vilka arbetsprocesser och kommunikationsprocesser som framträder i speciallärares och rektorers beskrivningar av överlämningsprocessen till första årskursen i anpassad grundskola. Studien har tre frågeställningar: Hur beskriver speciallärare och rektorer överlämningen till första årskursen i anpassad grundskola? Framträder det några arbetsprocesser i beskrivningarna och vilka är i så fall dessa? Vilka kommunikationsprocesser synliggörs i de arbetssätt som beskrivs? Studien genomfördes med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Hur arbetet med särskilt begåvade barn och elever kan se ut inom förskole- och grundskoleverksamheten på organisationsnivå : En intervjustudie med rektorer och specialpedagoger på huvudmanna- och enhetsnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karolina Kuzmicz Mehnert; Therese Nyström; [2023]
    Nyckelord :Identifiering; kompetens; organisation; specialpedagog; särskild begåvning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en fördjupad förståelse för arbetet med särskilt begåvade barn och elever utifrån organisationsnivå inom både förskola och grundskola. För att skapa en uppfattning om hur rektorer och specialpedagoger arbetar praktiskt i sina verksamheter gällande detta ämne utgick vi från en kvalitativ forskningsansats. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar och möjligheter vid övergången mellan förskola och grundskola för barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Albana Zejnullahu; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Förskola; Grundskola; Mottagande; Samverkan; Övergång.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Har ålder ett bäst-före datum? : Arbetssökandes upplevelser avseende anställbarhet och åldersdiskriminering i den kommunala sektorn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Sara Andersson; Monika Hermansson Friedman; [2023]
    Nyckelord :Arbetskraftsbrist; anställbar; makt; upplevelse; åldersdiskriminering; ålderism; ålderskodning; äldre;

    Sammanfattning : Idag råder det arbetskraftsbrist inom vård- och äldreomsorg samt förskola/grundskola inom kommunal sektor, trots att det finns tillgänglig arbetskraft. Med tanke på att det år 2020 var 76 000 inskrivna äldre på Arbetsförmedlingen torde bristen på arbetskraft vara mindre än den är idag. LÄS MER