Sökning: "förskola hirdman"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden förskola hirdman.
1. Karaktärers genusframställning i bilderböcker som vunnit Augustpriset : En kvalitativ bild- och textanalys med fokus på genus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Följande arbete syftar till att analysera bilderböcker som vunnit Augustpriset med fokus på karaktärernas genusframställning. Böckerna har analyserats genom en kvalitativ bild- och textanalys där fokus varit genus och kön. LÄS MER
2. Genusnormernas framställningar i förskolans utomhusmiljö : En kvalitativ studie om förskollärarnas perspektiv på genus i utomhusmiljön.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver deras förhållningssätt i utomhusmiljön kopplat till genusnormer, inklusive hur de beskriver att genus konstrueras i förskolans utomhusmiljö. Studien är kvalitativ och använder sig av metoderna observation och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
3. Förskolans lärmiljö inomhus utifrån genusperspektiv : En kvalitativ studie med utgångspunkt i genussystemteorin
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this qualitative study was to contribute with increased knowledge about preschool teachers' use of gender perspectives in the work with the indoor learning environment. The research questions in the study concern to what extent and in what ways the preschool teachers describe that they use a gender perspective in the work with the preschool learning environment indoors, and what can be made visible in the preschool teachers' descriptions with the help of Hirdman's (1988, 2003) gender system theory. LÄS MER
4. Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll : En analys av genusstereotypa framställningar i bilderböcker och förskollärares arbete med barnlitteratur i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Detta arbete handlar om hur genus framställs i barnlitteratur med utgångspunkt i barns fria identitetsskapande, samt hur förskollärare arbetar med litteraturen i förskolan. I det här arbetet analyseras 9 populära bilderböcker från två olika förskolor, för att reda på hur genusstereotypa egenskaper framställs genom karaktärerna i bild och skrift. LÄS MER
5. Genus i bilderböcker för barn : En analys av bilderböcker för barn ur ett genusteoretiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of this qualitative analysis was to research if and how gender is portrayed in picture books for children in Swedish preschools. Based on Hirdman’s gender system theory(1988, 2001) I analyzed the book characters in text and illustrations, to see if gender contracts between the sexes are visible, and what dichotomies might be challenged. LÄS MER