Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Omsorg och lärande, två sidor av samma mynt: : Förskollärares resonemang kring Edu-care.

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elin Eliasson; Maria Lund; [2022]
    Nyckelord :Care; learning; Edu-care; preschool teachers; preschool; Omsorg; lärande; Edu-care; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien är en kvalitativ studie med ett sociokulturellt perspektiv där vi inriktat oss på omsorg, undervisning och lärande och hur dessa begrepp tolkas och upplevs av förskollärare när det handlar om att se omsorgen som en grund för ett lärande. Vi har även undersökt förskollärarnas resonemang kring begreppet Edu-care och hur de uppfattar detta i förskolan. LÄS MER

  2. 2. "Barn har så mycket känslor, är så mycket känslor" : En intervjustudie om fyra förskollärares upplevelser av arbetet med barns känslor i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lana Pachkour; Caroline Sefyrin Lund; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; känsloarbete; fenomenologi; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att undersöka hur förskollärare upplever arbetet med barns känslor. För att undersöka detta har data samlats in med hjälp av semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare samt analyserats utifrån tematisk analys. LÄS MER

  3. 3. Yngre barns deltagande i sin utemiljö : en studie av metoder för förskolebarns delaktighet på en förskolegård i Lund

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Hedda Ericsson; [2021]
    Nyckelord :barns delaktighet; förskola; yngre barn; metoder; utemiljö; barnperspektiv;

    Sammanfattning : The study assumes children's right to be a part of participation and having a larger role in the development and planning for society. Preschools are important places for children, and the question regarding how children can become more active in the planning processes of shaping the outdoor environment is the main focus area of this study. LÄS MER

  4. 4. Om vi bygger upp starka barn behöver vi inte ’’fixa’’ brutna vuxna.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Miqaela Lund; [2019]
    Nyckelord :bowlbys anknytningsteori; bemötande; mänskliga rättigheter; olikheter; inkludering; bindning; anknytning; förskoleverksamhet; intervjustudie;

    Sammanfattning : Inledning Bowlbys anknytningsteori utgår från anknytningens eller bindningens betydelse för det lilla barnets mentala utveckling. Den emotionella bindningen till modern (eller annat modersubstitut) anses grundläggande för barnets fortsatta psykiska hälsa, utan den trygga tillgivna bindningen blir inte närhetsbehovet hos det lilla barnet tillfredsställt och blir då reagerar barnet med att då senare i livet vända sig till brottslighet, detta enligt Bowlbys egna observationer hos unga som begått brott (Perris, ss. LÄS MER

  5. 5. Livsfara eller livräddare : en jämförande studie av träd på två förskolor i Lunds kommun

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Morgan Olofsson; Hampus Åvall; [2019]
    Nyckelord :ekosystemtjänster; förskola; i-Tree; pedagogisk utemiljö; risk; riskträd; trädinventering;

    Sammanfattning : Trees are something that most of us humans have some form of connection to, both positive and negative. Research shows that an early connection to trees can benefit children’s development both in a cognitive way and develop motor skills. Trees also offer other services that humans can benefit from, especially in cities and in rural areas. LÄS MER