Sökning: "förskola inomhusmiljö"
Visar resultat 11 - 15 av 164 uppsatser innehållade orden förskola inomhusmiljö.
11. Inomhusmiljöns betydelse för språkstimulering i förskolan : En studie om förskollärares inställning till inomhusmiljöns betydelse för språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet är att bidra med kunskap om hur den pedagogiska inomhusmiljön kan verka som språkstimulerande. Studien kommer även att behandla förskollärares förhållningssätt i förhållande till miljö och barns språkutveckling. Studien utgår ifrån en kvalitativ metod där vi har genomfört intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER
12. Barns delaktighet i utformning av förskolans fysiska lärmiljö : En kvalitativ studie av förskollärarens uppfattningar
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Styrdokumenten inom förskolan har under åren förändrats till att barnen idag ska vara delaktiga i sin pedagogiska lärmiljö vilket i sin tur ställer krav på verksamma förskolepedagoger inom förskolan. Syftet med studien är att synliggöra hur personal inom förskolan använder sin ledarroll till hur de gör barn delaktiga i utformningen av förskolans fysiska lärmiljö för att uppnå de riktlinjer som finns i dagens läroplan. LÄS MER
13. "Jag får ont i mina öron" : En studie om buller i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Med tanke på hur många personer som dagligen vistas i förskolans verksamhet och utsätts för höga ljudnivåer under längre tidsperioder, har vi valt att undersöka följande studie. Syftet med studien är att utifrån ett barnperspektiv ta reda på hur barn som vistas i förskolans pedagogiska inomhusmiljö påverkas av ljudnivån. LÄS MER
14. Heter det legogubbe eller legofigur? : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av förskolans inomhusmiljö i relation till ett normkritiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver förskolans inomhusmiljö i relation till ett normkritiskt perspektiv. Studiens frågeställning är: Hur beskriver förskollärarna förskolans rum och material i relation till normer inom kön och genus? Studien genomfördes utifrån en kvalitativ metod där två fokusgruppssamtal har ägt rum för att bidra med åtta förskollärares gemensamma erfarenheter och beskrivningar av inomhusmiljön. LÄS MER
15. LÄRMILJÖNS BETYDELSE FÖR BARNS LEK I FÖRSKOLAN : En kvalitativ studie om förskollärares syn på hur lärmiljön främjar eller hindrar lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Förskolan är en plats där många barn växer upp, lär och utvecklas. Därför är medvetenhet om förskolans lärmiljö och dess betydelse viktig, vilket även framhålls i forskning. LÄS MER