Sökning: "förskola inomhusmiljö"

Visar resultat 16 - 20 av 164 uppsatser innehållade orden förskola inomhusmiljö.

  1. 16. Extra anpassningar i förskolans verksamhet : En studie som undersöker förskollärares uppfattningar om extra anpassning i den fysiska inomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Nelly Skog; [2023]
    Nyckelord :Extra anpassning; inomhusmiljö; förskola; anpassning; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur extra anpassningar i den fysiska inomhusmiljön i förskolan kan uppfattas av verksamma förskollärare. För att fånga förskollärares uppfattningar om undersökningsområdet har studiens metod varit en fenomenografisk intervjustudie som innebär en öppen intervjuform. LÄS MER

  2. 17. Vi har ju väldigt mycket makt : En kvalitativ studie om förskollärarens medvetenhet kring makt i barnens lek inomhus.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Erika Johansson; Lidya Wijayanti; [2023]
    Nyckelord :Makt; lek; miljö; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bilda kunskap om förskollärarens medvetenhet kring makt i barnens lek inomhus. Frågeställningarna som användes för studien är: Hur upplever förskollärarna sin makt gentemot barnen i inomhusleken? Beskriver förskollärarna sin syn på barnens delaktighet vid utformning av förskolans inomhusmiljö? Studien är baserad på en poststrukturell teorin som har varit en vägledning genom hela studien. LÄS MER

  3. 18. Barns fysiska aktivitet i förskolans inomhusmiljöer : En intervjustudie av förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Hanna Jäderberg; Katja Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Ekologisk systemteori; fysisk aktivitet; förskola; inomhusmiljö; rörelse;

    Sammanfattning : Forskning visar att barn är mer stillasittande idag än någonsin, mycket på grund av användandet av teknik och fritidsaktiviteter med låg aktivitetsnivå. Studier som lyfts i undersökningen visar att barns första fem år kantas av snabb mental och kroppslig utveckling och att det är under dessa tidiga år som vanor och livsstilsmönster etableras inför framtiden. LÄS MER

  4. 19. ”Det ska vara tillgängligt för barnen” : Förskollärares uppfattningar och förutsättningar avseende förskolans fysiska miljö inomhus

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Carlsson; Johanna Lööf; [2022]
    Nyckelord :Förskola; fysisk miljö; inomhusmiljö; utformning; förutsättningar; tillgänglighet; barns lärande;

    Sammanfattning : Abstrakt  Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar den fysiska miljön inomhus på förskolan och vilket lärande hos barn som möjliggörs i relation till den fysiska miljön. Syftet är även att bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar de förutsättningar som finns för att utforma den fysiska miljön inomhus. LÄS MER

  5. 20. Förskolan - en arena för fysisk aktivitet? : En kvantitativ studie om förskollärares erfarenheter och arbete med fysisk aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Karlsson; Sabina Löfvander; [2022]
    Nyckelord :Physical activity; preschool; preschool teacher; childrens health; environment; frame factor theory; Fysisk aktivitet; förskola; förskollärare; barns hälsa; miljö; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Fysisk aktivitet är en betydelsefull faktor för människors psykiska och fysiska hälsa. I dagens samhälle har stillasittandet ökat och den fysiska aktiviteten minskat. Mer än 85% av barnen i Sverige går i förskolan vilket gör förskolan till en betydande plats för barn att vara fysiskt aktiva på. LÄS MER