Sökning: "förskola intervention"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden förskola intervention.

  1. 1. Att främja delaktighet hos flerspråkiga barn i språklig sårbarhet : En interventionsstudie om alternativ och kompletterande kommunikation i form av särskilt bildstöd i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Chantana Eriksson; [2023]
    Nyckelord :AAC; linguistic vulnerabilities; multilingualism; multilingual children; picture cards; preschool; participation; participation model; AKK; bildstöd; delaktighet; delaktighetsmodellen; flerspråkighet; flerspråkiga barn; förskola; språklig sårbarhet.;

    Sammanfattning : Att kommunicera är en rättighet som alla har, oavsett funktionsförmåga. I UNICEF Sverige (2021) under artikel 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter, Barnkonventionen, tas barns rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet upp. LÄS MER

  2. 2. Tidiga läsinlärningsinsatserLäsa för att lära. : En systematisk litteraturstudie

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Elisabeth Nyman; [2023]
    Nyckelord :elever i riskzon; läsinsats; intervention; läsinlärning;

    Sammanfattning : Denna sysematiska litteraturstudie bygger på 12 aktuella vetenskapliga artiklar. Syftet med studien är att undersöka och sammanställa aktuell forskning kring tidiga insatser i läsinlärning med elever i riskzon för lässvårigheter i förskola och i årskurs F-3. LÄS MER

  3. 3. Dramapedagogik i språkutvecklande syfte i förskolan : En interventionsstudie om barns ordinlärning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jenny Muratovic; Linda Andersson; [2022]
    Nyckelord :dramapedagogik; språkutveckling; ordinlärning; förskola; högläsningen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Detta examensarbete ämnar undersöka sambandet mellan dramapedagogik och språkutveckling i förskolan. Syftet med studien är att undersöka om dramapedagogik har potential att främja ordinlärning i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Effects of a Mobile Phone-based Mindfulness Intervention for Teachers, and how Mindfulness Trait Correlates with Stress, Wellbeing, Burnout, and Compassion

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Robin Andersson; [2020]
    Nyckelord :burnout; compassion; smartphone mindfulness intervention; stress; teacher; wellbeing; Lärare; Medkänsla; Mobil-baserad mindfulness intervention; Stress; Utbrändhet; Välmående;

    Sammanfattning : Abstract Objectives The aim of the study was to examine effects of mindfulness on stress, wellbeing, compassion and burnout, conducting a brief mobile phone-based mindfulness intervention on teachers. Methods Fifty-five teachers from private and public schools, including pre-school, elementary school, middleschool, secondary- and upper secondary school and adult education school was recruited. LÄS MER

  5. 5. Friskare förskola? : Förutsättningar för följsamhet till en hygienrutin

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård

    Författare :Aina Hollertz; [2020]
    Nyckelord :Hygiene routine; preschool; prevention; health promotion; Health Belief Model; compliance; driving forces; obstacles; implementation.; Hygienrutin; förskola; prevention; hälsopromotion; Health Belief Model; följsamhet; drivkrafter; hinder; implementering.;

    Sammanfattning : Introduktion:Att basal hygien som att tvätta händerna är effektivt för att bryta smitta är väl grundat imedicinsk forskning. På vilka grunder tar människor till sig en sådan rutin? Vilka faktorerpåverkar om ett nytt beteende anammas? Syfte:Studien syftar till att undersöka förutsättningar för följsamhet till en ny hygienrutin iförskoleverksamhet utifrån uppfattningar bland vårdnadshavare och pedagoger. LÄS MER