Sökning: "förskola känslor genus"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden förskola känslor genus.

  1. 1. Formuleringarnas makt och konstruktioner av genus : en diskursanalys av handlingsplaner i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Elin Klein Barkenstrand; Agnes Skeppstedt Mattei; [2024]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; diskursanalys; förskola; genus; handlingsplaner.;

    Sammanfattning : Klein Barkenstrand, Elin och Skeppstedt Mattei, Agnes (2024). Formuleringarnas makt och konstruktioner av genus: en diskursanalys av handlingsplaner i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Den goda modern : En kvalitativ studie om samverkan mellan förskollärare och vårdnadshavare ur ett jämställdhetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rebecca Unnerud; [2020]
    Nyckelord :Den goda modern; förskola; förskollärare; jämställdhet; normkritiskt perspektiv; samhällsmoder; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att bidra med mer kunskap och en djupare förståelse för hur förskollärare och vårdnadshavare uppfattar sin samverkan utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Upprinnelsen till ämnet är att det finns stora brister i den aktuella kunskapsmassan. LÄS MER

  3. 3. “Hon kan inte hantera att man säger åt henne.. den där fasen..” : En studie om hur genus konstrueras i förskolan genom förskollärares bemötande av barns sätt att uttrycka känslor

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Klara Svensson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Genus; Jämställdhet; Kommunikation; Känslor; Kön; Socialkonstruktionism.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera vilka känslor barn ger uttryck för i förskolan och hur förskollärare konstruerar genus utifrån deras bemötande av barns sätt att uttrycka känslor. Den teoretiska utgångspunkten för studien har varit det socialkonstruktionistiska perspektivet och observation har använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  4. 4. Lampan lyser på oss män : En fenomenologisk studie av mäns upplevelser av att arbeta i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ivan Hermansson; Kennet Dahlberg; [2016]
    Nyckelord :genus; fenomenologi; förskola; män; kön; misstänkliggörande;

    Sammanfattning : BakgrundFörskolläraryrket är, och har alltid varit, ett kvinnodominerat yrke. Män som ger sig in i förskolan bryter mot normer av vad som anses maskulintsamtidigt som de måste representera en slags allmän maskulinitet. LÄS MER

  5. 5. "Det kändes i honom som när man drar upp rullgardinen en varm sommarmorgon…" Om hur känslor uttrycks i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :My Emanuelsson; [2016]
    Nyckelord :barnsyn; bilderböcker; empati; förskola; genus; genussystem; grundkänslor; innehållsanalys; känslor; normer; normkritik; språk;

    Sammanfattning : Picture books are often used as an educational tool to develop childrens language and empathy. However norms in society suggest that some emotions are more acceptable than others. This caused an interest in how norms about emotions are reflected in picturebooks. The study aims to examine how emotions are expressed in Swedish picturebooks. LÄS MER