Sökning: "förskola könsidentitet skapande"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden förskola könsidentitet skapande.

  1. 1. Sårbara pojkar och hjältemodiga flickor : En undersökning om genus i barnlitteratur utifrån text- och bildanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Natalie Sharaf; Lovisa Nordin; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; normkritik; könsstereotyper; performativitet; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur karaktärer framställs i barnlitteratur i sex bilderböcker som riktar sig till åldersgruppen 3–6 år. Den teoretiska ansats som analysen utgår från är ett genusperspektiv, och som grund för analys har ett frågebatteri använts. Metod som använts i studien är kvalitativ textanalys och bildanalys. LÄS MER

  2. 2. HAN, HON eller HEN

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Lena Martinelle; Charlotte Modig; [2014]
    Nyckelord :genus; könsidentitet; hen; förskola;

    Sammanfattning : Syfte: I studien vill vi undersöka hur verksamma pedagoger uppfattar och förhåller sig till begreppen hen, könsidentitet och genus i förskolan.Bakgrund: Genus är ett brett ämne där förhållandet till samhället, kulturen och hur vi uppfattar och förväntar oss av män och kvinnor ställs mot varandra. LÄS MER

  3. 3. Könsskapande litteratur. : En undersökning av genus i barnlitteratur och pedagogers syn på genus i barnlitteratur och pedagogers syn på genus och litteratur i fyra förskolor i Stockholm.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :David Johansson; [2013]
    Nyckelord :Det sociokulturella perspektivet; Vygotskij; genus; litteratur; förskola;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att ta reda på hur litteratur presenteras utifrån ett genusperspektiv för barn på fyra förskolor i Stockholm. Arbetet utgick från Vygotskijs teorier om sociokulturell påverkan och Hirdmans genusbegrepp. LÄS MER

  4. 4. FÖRSKOLEPERSONALS TANKAR OM LEKSAKERS BETYDELSE FÖR BARNS KONSTRUKTION AV KÖNSIDENTITET : EN KVALITIATIV STUDIE AV FÖRSKOLANS UPPDRAG ATT MOTVERKA TRADITIONELLA KÖNSMÖNSTER OCH KÖNSROLLERAngelica CarlssonLina SchönbergAkademin för

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lina Schönberg; Angelica Carlsson; [2011]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; könsidentitet; könsroller; leksaker; traditionella könsmönster; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka förskolepersonalens tankar om leksakers betydelseför konstruktion av barns könsidentitet. Syftet är också att undersöka förskolans uppdragatt arbeta för ökad jämställdhet samt att motverka traditionella könsmönster ochkönsroller. LÄS MER

  5. 5. Förskolans fysiska miljö och leksaksutbud : Vilken betydelse har det för pojkars och flickors skapande av könsidentitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Eriksson; Marie Gustafsson; [2011]
    Nyckelord :Förskola; fysisk miljö; leksaker; genus; lek;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att studera förskolors fysiska miljö ur ett genusperspektiv med fokus på rummens utformning och på leksakerna de innehåller. Vilken roll spelar den fysiska miljön i att forma barns konstruktion av genus? För att få svar på detta utfördes observationer på fem förskoleavdelningar samt fem intervjuer av förskolepersonal. LÄS MER