Sökning: "förskola koncentrationssvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden förskola koncentrationssvårigheter.

  1. 1. Är förskoleklassen för alla barn? - En kvalitativ forskningsstudie av lärares uttryckta uppfattningar om hur förskoleklassens obligatoriska etablering i grundskolan påverkat skolgången för elever som har koncentrationssvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Zandra Bengtsson; Helen Allansson; Christina Ström Nilsson; [2024-02-06]
    Nyckelord :läroplan; skolifiering; koncentrationssvårigheter; extra anpassningar; specialpedagogiska anpassningar; kartläggning;

    Sammanfattning : Förskoleklassen har tidigare setts som en bro mellan förskola och skola och som en övergång för barn in i skolvärlden. Sedan drygt fem år tillbaka är förskoleklassen obligatorisk för alla barn och även förskoleklassens läroplan har ändrats från att tillhöra förskolan till att nu vara en del av grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskolan i spänningsfältet mellan policy och praktik : En kvalitativ studie om pedagogernas perspektiv på högläsningens roll i förskolan

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rania Abdelatif; [2024]
    Nyckelord :förskola; högläsning; läroplansteori; pedagoger och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om pedagogernas perspektiv på högläsningens roll i förskolan, samt vilka möjligheter och utmaningar som de upplever i sitt arbete med högläsning. Denna studie har sin utgångspunkt i läroplansteorin för att förstå hur pedagoger i förskolan uppfattar och implementerar läroplanens mål om högläsning och vilka faktorer som påverkar pedagogernas möjligheter i sitt arbete med högläsning. LÄS MER

  3. 3. “All uppmärksamhet är uppmärksamhet” : Förskollärares erfarenhet av barn i koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lisa Thornell; [2023]
    Nyckelord :Likvärdig förskola; barn; koncentrationssvårigheter; barn i behov av stöd; pedagogisk miljö; pedagogik; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få kunskap om förskollärares erfarenheter av att möta och arbeta med barn i koncentrationssvårigheter i förskolan. Studien grundas på en kvalitativ ansats och har genomförts utifrån sex intervjuer med förskollärare från olika kommuner. LÄS MER

  4. 4. UTMANANDE SITUATIONER I FÖRSKOLAN : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med och för barn som ger uttryck för koncentrationssvårigheter, impulsivitet och överaktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Nygren; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; bemötande; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare praktiskt arbetar med barn som ger uttryck för koncentrationssvårigheter, svårigheter med impulsivitet eller överaktivitet, samt vilka situationer som är utmanande i detta arbete. De teoretiska utgångspunkterna för studien grundar sig i specialpedagogiska perspektiv för att kunna synliggöra vilka svårigheter som kan uppstå och hur man kan bemöta dessa i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Miljöns betydelse för barn med stora koncentrationssvårigheter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sandra Lith; Evelina Åberg; [2020]
    Nyckelord :Koncentrationssvårigheter; förskola; miljö; förskollärare; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; pedagogens roll;

    Sammanfattning : Denna studie berör fem förskollärares syn på och tankar kring miljöns betydelse för barn med stora koncentrationssvårigheter i förskolan. Syftet är att bidra med kunskap om förskollärares erfarenheter av och synsätt på miljöns betydelse för utveckling och lärande hos dessa barn. LÄS MER