Sökning: "förskola kvantitativa"
Visar resultat 1 - 5 av 105 uppsatser innehållade orden förskola kvantitativa.
1. Hållbar utveckling - en systematisk litteraturstudie om undervisning och lärande i förskolan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet var att synliggöra de faktorer i förskolans utbildning som stödjer och främjar för barns lärande i hållbar utveckling enligt viss tidigare forskning. Det undersöktes vilka undervisningsmetoder inom utbildningen för hållbar utveckling som var i majoritet, hur framträdande de tre hållbarhetsdimensionerna var i tidigare forskning och hur barns delaktighet inflytande barnen anses haft. LÄS MER
2. ”För barnets bästa och vår trygghet” : En enkätstudie om vårdnadshavares perspektiv på samverkan mellan hem och förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om samverkan mellan hem och förskola ur vårdnadshavares perspektiv. I studien lyfts vårdnadshavares uppfattningar kring samverkan mellan hem och förskola fram. Studiens metod utgår från både det kvantitativa och det kvalitativa fältet och består av en enkät med både öppna och slutna frågor. LÄS MER
3. Barngruppens storlek och dess påverkan på förskolläraren : En enkätstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning. Storleken på barngrupperna i den svenska förskolan har under de senaste åren ökat, samtidigt som allt fler förskollärare känner sig otillräckliga i sin yrkesprofession. Barnen i förskolans verksamheter har fått längre vistelsetid samtidigt som förskollärarna fått fler kringuppgifter. LÄS MER
4. Barns demokratiska röst i rutinsituationer. : En kartläggning av barns demokratiska utrymme i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Studien undersöker utrymmet som barns demokratiska röst har i rutinsituationer i förskolan med syfte att kartlägga utrymmet. Studien genomfördes med metodtriangulering där det kvantitativa består av observationer med ett schema och det kvalitativa av fältanteckningar. LÄS MER
5. Rumslig betydelse för vardaglig tillgänglighet : En studie av småbarnsföräldrars resande i samband med lämning och hämtning vid förskola.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Inom sentida urban utveckling har teori gällande förtätning blivit allt vanligare inom hur rumslig utformning tar form. Detta innebär alltså en ökad bebyggelse och befolkning inom en viss yta. LÄS MER