Sökning: "förskola lek observation"

Visar resultat 1 - 5 av 104 uppsatser innehållade orden förskola lek observation.

  1. 1. “Vill du dega?” : En kvalitativ observationsstudie om pedagogers förhållningssätt till barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Svanberg; Ida Vikström; [2023]
    Nyckelord :Barns lek; förskola; förutsättningar; lekroller; observation; pedagogers förhållningssätt; pedagogers medvetenhet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att belysa pedagogers förhållningssätt i barnens lek och utifrån det bidra med kunskap till pedagoger så att de kan reflektera över sitt eget förhållningssätt. Vi har gjort en kvalitativ studie där vi observerat pedagogers förhållningssätt gentemot leken i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Barns samspel i leken med färdigt och ofärdigt material

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Vera Larsson; Evelina Cronqvist; [2023]
    Nyckelord :Interact; imagination; non-prepared; play preschool; prepared; social cultural perspective; Fantasi; färdigt material; förskola; lek; ofärdigt material; samspel; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to investigate how children interact in play with prepared and non-prepared material respectively to contribute with the knowledge of childrens opportunities for different ways of interaction. The study was performed with a qualitative consisting of observation including video observation and field notes. LÄS MER

  3. 3. Levande djur i förskolan : En kvalitativ studie om hur en afrikansk jättelandsnäcka bidrar till undervisningen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Helene Pollmeier; Emmy Zetterberg; [2022]
    Nyckelord :biology; education; living animals; posthumanism; preschool; biologi; förskola; levande djur; posthumanism; undervisning;

    Sammanfattning : Studien har fokus på barns perspektiv och syftet med studien är att undersöka vad ett levande djur bidrar med i en undervisningssituation för äldre förskolebarn. Metoden som används i studien är observation av en undervisningsaktivitet med en efterföljande semistrukturerad gruppintervju. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers delaktighet i barns lek på förskolan : En kvalitativ studie om hur pedagoger deltar i barns lek och en beskrivning av deltagandet ur ett förskollärarperspektiv samt ur barnens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Matilda Rosander; Julia Gutekrans; [2022]
    Nyckelord :Lek; förskola; barn; pedagoger; deltagande; barns perspektiv; förskollärare; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger deltar i barns lek, men även att få en förståelse för hur förskollärare ser på sitt deltagande samt hur barn uppfattar pedagogers deltagande. Det är en kvalitativ studie som utgår från en fenomenografisk teori och de metoder som används är observation och intervju. LÄS MER

  5. 5. "Vi säger inte det här till mina fröknar" : Tematisk analys av en Green Screen aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Emelie Bylander; Hannah Nicklasson; [2022]
    Nyckelord :Critical thinking; Digital Technologies; Green Screen; Play; Pre-School; Digital teknik; Förskola; Green Screen; Kritiskt förhållningssätt; Lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om barn förmåga i olika åldrar att använda Green Screen. Studien undersöker barns förmåga till kritiskt förhållningssätt under en aktivitet där det digitala lärverktyget Green Screen används. LÄS MER