Sökning: "förskola ltu"

Visar resultat 16 - 20 av 164 uppsatser innehållade orden förskola ltu.

  1. 16. Konflikthantering i förskolan : Förskollärares hanteringsstrategier i barns konfliktsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Nina Jansson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; konflikt; konflikthanteringsstrategier; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utforska hur förskollärare beskriver hanteringsstrategier och förebyggande arbete kring konfliktsituationer mellan barn. Vidare även ta del av hur förskollärare resonerar kring barns konfliktsituationer. LÄS MER

  2. 17. "Man ser ju hur himla lycklig dom blir när dom faktiskt gör sig förstådd" : En kvalitativ studie om förskollärares definition och arbete med tydliggörande pedagogik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Pernilla Isaksson Kurtti; Amanda Sundström; [2023]
    Nyckelord :förskola; likvärdig förskola; möjligheter; tydliggörande pedagogik; utmaningar;

    Sammanfattning : Denna studie riktar sitt fokus mot tydliggörande pedagogik. Studiens syfte är att bidra medkunskap om förskollärares definition av tydliggörande pedagogik, samt hur förskollärare beskriver sitt arbete med tydliggörande pedagogik för att möjliggöra en likvärdig förskola för alla. LÄS MER

  3. 18. Hållbar utveckling i förskolans pedagogiska lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alice Ejresund; [2023]
    Nyckelord :Förskola; hållbar utveckling; lärande; pedagogiska lärmiljöer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att synliggöra hur förskolans pedagogiska lärmiljöer är utformade och vad de innehåller, för att främja barns kompetenser om ekologisk-, ekonomisk- och social hållbar utveckling. Den teoretiska utgångspunkten var bidragande till analysarbetet för att uppnå studiens syfte och besvara forskningsfrågorna, den bestod av posthumanismen. LÄS MER

  4. 19. Förskollärares röster om specialpedagogers uppdrag : En studie om specialpedagogers arbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Frida Hådell; Malin Molnberg; [2023]
    Nyckelord :Förhållningssätt; förskolan; handledning; specialpedagog; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka specialpedagogens uppdrag ur förskollärares perspektiv, samt ta reda på vilket samarbete förskollärare önskar med specialpedagogen. För att besvara syftet kom vi fram till följande forskningsfrågor: Hur beskriver förskollärarna handledningen de får av specialpedagogen? Vilka framgångsfaktorer framkommer i förskollärarnas beskrivningar av samarbetet med specialpedagogen? Vilka utmaningar framkommer i förskollärarnas beskrivningar av samarbetet med specialpedagogen? Frågeställningarna synliggör och visar på perspektiv som ger nya sätt att förstå och förklara specialpedagogens arbete i förskolan. LÄS MER

  5. 20. Digitala verktyg i förskolan : Vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ida Backsell; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Förskola; Vårdnadshavare; Adekvat digital kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra vårdnadshavares uppfattning av fenomenet digitala verktyg i förskolan. Studien utgår från en fenomenografisk ståndpunkt, där deltagarnas individuella uppfattningar och erfarenheter står i fokus. LÄS MER