Sökning: "förskola mobbning"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden förskola mobbning.

  1. 1. "Får vi inte stopp på den mobbning som sker, då har vi misslyckats" : En diskursanalys om mobbningsbegreppets komplexitet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tina Karlsson; Sandra Lindvall; [2022]
    Nyckelord :Förskola; kränkande behandling; mobbning; diskursanalys; subjektspositioner; nodalpunkt; makt och ideologi;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att ta reda på hur mobbningsbegreppets komplexitet påverkar förskolans verksamhet enligt tidningsartiklar som är framtagna för utbildningsväsendet. För att ta reda på detta har vi använt oss av diskursanalys som metod samt teori och genom den analyserat olika tidningsartiklar från läraren. LÄS MER

  2. 2. Att förstå, förebygga och hantera kränkningar : en av förskolans viktigaste uppgifter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Erika Ahlberg; Malin Breet Troili; [2021]
    Nyckelord :Preschool; abusive treatment; violations; bullying; values education; social skills; equal treatment; Förskola; kränkningar; mobbning; värdegrund; likabehandling; sociala färdigheter;

    Sammanfattning : Most people tend to associate the concepts of bullying and abuse between children with something that occurs mainly in school. Research shows the prevalence of abuse and bullying among children already in preschool age with the risk of serious consequences later on. LÄS MER

  3. 3. Trygghet och demokrati – den goda förskolebarndomens kärna? : Dominerande diskurser och interdiskursiva mönster i förskolors plan mot kränkande behandling

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna Sjövall; [2021]
    Nyckelord :Kränkande behandling; mobbning; våld; kritisk diskursanalys; diskurs; förskola; barndom; demokrati; trygghet; förskolebarndom;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och kritiskt granska förskolors plan mot kränkande behandling med fokus på dominerande diskurser och interdiskursiva mönster i formuleringarna kring arbetet mot kränkande behandling. Det empiriska materialet består av förskolors plan mot kränkande behandling samt övergripande nationella policydokument. LÄS MER

  4. 4. "Det är ett evigt jobb" : Förskollärares förståelse av och arbete med kränkande behandling och mobbning i förskolan

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Markbäck; [2021]
    Nyckelord :Kränkande behandling; mobbning; förskola; socialekologiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att bidra med kunskap om förskollärares förståelse av och arbete med kränkande behandling och mobbning i förskolans verksamhet. Kränkande behandling och mobbning är ett samhällsproblem som ger förödande konsekvenser för individen under lång tid. LÄS MER

  5. 5. Tysta barn i förskolan : om ångest och förutsättningar för utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Maria Andersson; Anna Fredriksson; [2020]
    Nyckelord :Barn; Engagemang; Förskola; Förutsättningar; Kunskap; Oroliga; Samsyn; Samverkan; Tysta; Utbildning; Ångest; Ängsliga;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa barn som är tysta, oroliga och ängsliga, och dess koppling till ångest. Dessa barn löper större risk att drabbas av psykisk ohälsa, mobbning och utanförskap då de inte får tillräckligt med uppmärksamhet och stöd i förskolans verksamhet. LÄS MER