Sökning: "förskola naturvetenskap miljö"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden förskola naturvetenskap miljö.

  1. 1. Förskollärares resonemang kring det fysisk rummet och olika materials betydelse i den naturvetenskapliga undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Malmberg; Emilia Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; material; miljö; naturvetenskap; sociokulturell teori; undervisning; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Förskollärare har enligt förskolans läroplan ett särskilt ansvar för att varje barn utmanas och stimuleras i sin utveckling av naturvetenskap. Barnen ska i förskolan ges förutsättningar att utveckla förståelse och förmågor för att kunna samtala om naturvetenskapliga fenomen. LÄS MER

  2. 2. Hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Kriström; Sandra Fjällrud; [2022]
    Nyckelord :Didaktik; Ekologi; Ekonomi; Förskola; Förskollärare; Hållbar utveckling; Miljö; Socialt; Sociokulturellt; Undervisning;

    Sammanfattning : I arbetet söks kunskap om förskollärares förutsättningar, genomförande och syn på undervisning inom hållbar utveckling. Viktiga utgångspunkter och begrepp är det sociokulturella och pragmatiska perspektiven samt begreppen proximal utvecklingszon, scaffolding, mediering och learning by doing. LÄS MER

  3. 3. Var är labbet? : Fysik och kemi på förskolans transformeringsarena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Harri Silva; Susanna Orloff; [2021]
    Nyckelord :Begynnande naturvetenskap; fysik; kemi; förskola; ämneskompetens; läroplansteori; ramfaktorer;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi barnskötares och förskollärares upplevelser av sina förutsättningar inför undervisning i de naturvetenskapliga ämnena fysik och kemi i förskolan ur ett läroplansteoretiskt perspektiv med fokus på transformeringsarenan. Vi har genomfört två undersökningar i form av åtta semistrukturerade kvalitativa intervjuer med barnskötare och förskollärare som arbetar i förskolor i Storstockholmsområdet. LÄS MER

  4. 4. Högläsning i förskolan : Hur pedagogers förhållningssätt under högläsning kan främja barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Yasmin Alsayed Ali; Thagreed Yaseen; [2021]
    Nyckelord :språkutveckling; högläsning; förskola; lässtrategier;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om högläsning i förskolan med fokus på dess betydelse för barns språkutveckling. Under vår utbildning har högläsningens betydelse för barns språkutveckling uppmärksammats. LÄS MER

  5. 5. Naturvetenskap och hållbar utveckling i kommunala och föräldrakooperativa förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mattias Nordblom; Sanna Raslöv; [2021]
    Nyckelord :Miljöundervisningstraditionerna; faktabaserad; normerande; pluralistisk; kommunal förskola; föräldrakooperativ förskola; intervjuer; naturvetenskap; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att belysa arbetet med naturvetenskap och hållbar utveckling med fokus på miljö i svenska förskolor. Vi har inte bara tittat på kommunala förskolor utan också föräldrakooperativa förskolor för att se om arbete skiljer sig något mellan dom två olika typerna av förskola. LÄS MER