Sökning: "förskola och rumsuppfattning"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden förskola och rumsuppfattning.

  1. 1. Robotars användning i förskola : En sociokulturell studie om Blue-bot och Bee-bot

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Lundgren; Hanna Olsson; [2023]
    Nyckelord :Blue-bot; Bee-bot; Förskola; robot; datalogiskt tänkande; programmering; färdighet; kunskap; undervisning; analog programmering; sociokulturell;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om robotarna Blue-bot och Bee-bot. Syftet är att ta reda på hur robotar används av utbildade pedagoger samt vilka färdigheter och kunskaper de beskriver att barnen utvecklar av att använda robotar. LÄS MER

  2. 2. "Olle var är dina vanatar?" : Pedagogers resongemang kring undervisning i rumsuppfattning med yngre förskolebarn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ebba Högberg; Linnéa Gryningstråhle; [2023]
    Nyckelord :förskola; rumsuppfattning; yngre förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att öka kunskap kring pedagogers resonemang om rumsuppfattning för yngre förskolebarn. Vi utgår från det sociokulturella perspektivet i vår studie där barn ses som kompetenta och aktivt tillägnar sig kunskap. LÄS MER

  3. 3. Sätt på dig dina matematiska glasögon : En studie om hur förskollärare arbetar med olika aspekter av matematik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Ekholm; Ida Holgersson; [2018]
    Nyckelord :Barn; förskola; förskollärare; matematik; lärande;

    Sammanfattning : Inledning Förskolan är en grund för att barn ska få utmanas och utvecklas inom matematik. Det är iförskolan som barn först kan stöta på vad matematik innebär och får en utvecklad förståelse för hur matematik fungerar. Förskollärare ska synliggöra matematiken för barn genom att ta vara på varje tillfälle. LÄS MER

  4. 4. "Ett två tre kakan är uppe" : Små barns matematik i förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Marielle Aronsson; [2016]
    Nyckelord :matematik; förskolan; små barn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en bredare kompetens om hur små barn lär matematik i samspel med andra. De frågeställningar som arbetet har är följande: Vilka matematiskakunskaper använder små barn i samspel med andra? Vilken betydelse har omgivningen på barns matematikinlärning? Jag använde videoobservation som mätningsinstrument för att få svar på frågeställningarna. LÄS MER

  5. 5. Geometri i förskolan : En studie av Reggio Emilia, Montessori och I Ur och Skur

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Linda Bruhn; Monika Lindberg; [2014]
    Nyckelord :Förskola; matematik; geometri; Reggio Emilia; Montessori; I Ur och Skur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka olika pedagogiska inriktningars arbete med momentet geometri, för att få en inblick i vilket arbetsätt de har med former, rumsuppfattning och mätning som här representerar begreppet geometri. Studien beskriver de olika inriktningarnas kunskapssyn och arbetssätt som framkommit genom intervjuer av pedagoger inom Reggio Emilia, Montessori och I Ur och Skur. LÄS MER