Sökning: "förskola pedagogiska rummet"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden förskola pedagogiska rummet.

  1. 1. Skrivbord eller ritbord? : Om barns intra-aktion med miljön i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Maria Schönebeck; [2022]
    Nyckelord :förskola; lärmiljö; miljö; inomhus; intra-aktion; agens; subjektskapande; meningsskapande;

    Sammanfattning : Miljön i förskolan ska utifrån Läroplanen för förskolan (SKOLFS 2018:50) inspirera och utmana barn i deras lek, utveckling och lärande. Samtidigt som den kan hamna i bakgrunden i pedagogiska dokumentationer och med detta förblir oreflekterad. Det var något som verkade intressant att undersöka. LÄS MER

  2. 2. Förskolans utemiljö som pedagogiskt och socialt rum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emilia Broberg; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Lefebvre rumsteori; Produktion av rum; Utemiljö;

    Sammanfattning : Jag upplever att det på förskolor råder delade meningar kring utemiljöns värde och funktion, vilket skulle kunna leda till olika förutsättningar för barnen vid utevistelse. I läroplanen Lpfö 18 (Skolverket 2018) framgår det att förskolans miljö och personal ska ge alla barn lika förutsättningar till lärande och utveckling. LÄS MER

  3. 3. Det pedagogiska rummet : En visuell miljöanalys med fokus på barns självständighet och valmöjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Andersson; Louise Holm; [2021]
    Nyckelord :förskola; pedagogisk miljö; visuell miljöanalys; grundad teori; kodning;

    Sammanfattning : Enligt styrdokument och riktlinjer ska förskolans verksamhet erbjuda barnen en god miljö där det finns möjligheter till varierade aktiviteter som både inspirerar och uppmuntrar barnen till lek, lärande och samspel. Den fysiska miljön som den dagliga verksamheten erbjuder har en stor betydelse för varje barns lärande. LÄS MER

  4. 4. Var sak på sin plats : En studie om pedagogers makt i förskolan i förhållande till eget intresse och syn på lärande och pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bellis Reijnow; [2021]
    Nyckelord :barns inflytande och delaktighet; lärmiljö; makt; maktperspektiv; pedagogens självinsikt;

    Sammanfattning : Det finns många studier som utgår från barnperspektiv och makt, men färre som berör pedagogernas agerande utifrån ett maktperspektiv. Därför har jag valt att inrikta mig på material, plats och rum på förskolan, sett ur ett maktperspektiv med det psykosociala som bakgrund. LÄS MER

  5. 5. Se, känn, hör

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Hampus Hermansson; [2018]
    Nyckelord :Kandidatarbete; skola; förskola; Solvalla; Solna;

    Sammanfattning : Allt förändras, och med det självklart även pedagogiken. På trettio år så har vi gått från en värld där det mesta av världens kunskap fanns lokaliserat hos ett bibliotek och i böcker, till ett där all information (och all desinformation) finns några knapptryck bort på internet. LÄS MER