Sökning: "förskola resursavdelning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden förskola resursavdelning.

  1. 1. Specialpedagogiska dilemman i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av det specialpedagogiska arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Ekman; Cornelia Norin; [2021]
    Nyckelord :specialpedagogik; förskollärare; förskola; dilemma;

    Sammanfattning : Studien inleddes med en kort beskrivning av specialpedagogisk historia. Efter en presentation av specialpedagogikens innebörd, policydokument samt förskollärares kompetenser inom specialpedagogik presenterades den tidigare forskningen. LÄS MER

  2. 2. Särskilda avdelningar, särskilda barn? : En studie om resursavdelningen som diskursiv arena

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mimmi Örberg; [2014]
    Nyckelord :Resursavdelning; förskola; diskurs; diskursanalys;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats ämnar studera hur pedagoger som arbetar inom förskolans resursavdelningar genom sitt tal konstruerar barnen i behov av särskilt stöd samt försöka förstå vilka konsekvenser en särskiljande praktik får för dessa konstruktioner. Studien är genomförd på tre resursavdelningar i en kommun i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Barn med AST och den fira leken : -en observationsstudie om barn med autismspekrumtillstånd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Höglund; [2013]
    Nyckelord :autismspektrumtillstånd; tillträdesstrategier; uteslutningsstrategier; förskola; lek; observation;

    Sammanfattning : Studien avser att undersöka hur barnen på en resursförskola utesluter varandra samt hur barn med autismspektrumtillstånd (AST) tar sig in i den fria leken. Detta är en kvalitativ undersökning som bygger på observationer gjorda i förskolan på en resursavdelning med barn från tre till fem år. LÄS MER

  4. 4. Förskolepersonals medvetenhet : ett krav för en förskola för alla - En intervjustudie om inkludering.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Danuta Pawlicka; [2012]
    Nyckelord :inclusion; preschool; förskola; specialpedagogik; inkludering; barns olikheter;

    Sammanfattning : BakgrundI studiens bakgrund beskrivs och förklaras begreppet inkludering, dess olika innebörd i förskolan och i allmänhet. Specialpedagogik som forsknings och pedagogiskt ämne belyses utifrån flera perspektiv. Olika sätt att värdera och tolka normalitetsbegrepp tas upp. LÄS MER

  5. 5. ”Att se möjligheter i språksvårigheter” - En fallstudie med intervjuer och observationer på en resursförskoleavdelning.

    C-uppsats,

    Författare : [2010]
    Nyckelord :Kommunikation; samspel; språkutveckling; social ut;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka det språkliga samspelet i undersökningsgruppen, hur den icke verbala kommunikationenser ut samt om och hur denna icke verbala kommunikation kan ha betydelse för barnens identitets- ochspråkutveckling och lärande i ett större perspektiv. Vi lägger fokus på hur bild och tecken som stöd, ikombination med det talade språket, kan ge barnen ökade möjligeter att uttrycka sig och vara ett stöd i derasspråkutveckling. LÄS MER