Sökning: "förskola rutinsituationer"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden förskola rutinsituationer.

  1. 1. Barngruppsstorlek i förskolan : påverkan på barnen och förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Sandström; Caroline Antikainen; [2024]
    Nyckelord :barngruppsstorlek; förskola; läroplan;

    Sammanfattning : Utifrån Skolverkets (2016b) riktlinjer för barngruppsstorleken i våra svenska förskolor bör åldersgrupper 1-3 år innefatta maximalt 12 barn och 4-5 år 15 barn. Idag är dock nästan varannan barngrupp större än riktlinjerna anger vilket skapat debatt och diskussioner om hur barngruppsstorleken påverkar förskolans verksamhet och barnens möjligheter samt välbefinnande. LÄS MER

  2. 2. "Jag gav dem lillfingret men de tog hela handen" : Förskollärares uppfattningar om materialets betydelse för barnens matematiska lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Alicia Frödén; Linnea Schönning; [2024]
    Nyckelord :Children s mathematical learning; materials; preschool teachers´ approach; Barnens matematiska lärande; material; förskola; förskollärares förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med mer kunskap om förskollärares uppfattningar om materialets betydelse för barnens matematiska lärande. Metoden som användes var semistrukturerade intervjuer. I studien deltog åtta yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Barns demokratiska röst i rutinsituationer. : En kartläggning av barns demokratiska utrymme i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Frida Rodin; Hanna Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Democracy; preschool; routine situations; interplay; Demokrati; förskola; rutinsituationer; samspel;

    Sammanfattning : Studien undersöker utrymmet som barns demokratiska röst har i rutinsituationer i förskolan med syfte att kartlägga utrymmet. Studien genomfördes med metodtriangulering där det kvantitativa består av observationer med ett schema och det kvalitativa av fältanteckningar. LÄS MER

  4. 4. Varför TAKK? : Hur rektorer/biträdande rektorer resonerar kring arbetet med TAKK i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Ellinor Persson; Elin Ulusoy; [2023]
    Nyckelord :biträdande rektorer; förskola; rektorer; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling; TAKK; Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation;

    Sammanfattning : TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) är ett sätt att öka barns språkutveckling och stödja barn i sina kommunikativa funktioner, genom att göra teckenrörelser i kombination med det talade språket. TAKK är en metod som används i många förskolor i Sverige, och därmed har ett växande intresse för forskning kring TAKK uppstått. LÄS MER

  5. 5. Rutinsituationer i förskolan : En observationsstudie om förskollärares arbetssätt i förskolans hall

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tea Ederborg; Emma Jansson; [2023]
    Nyckelord :Routine; Preschool; Dressing; Learning; Working methods; Communication; Rutin; Förskola; Påklädning; Lärande; Arbetssätt; Kommunikation;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare arbetar i rutinsituationer samt vilka möjligheter till lärande som skapas. För att undersöka detta genomfördes fem observationer av tre förskollärare, vid påklädning i förskolans hall. LÄS MER