Sökning: "förskola styrning"
Visar resultat 6 - 10 av 116 uppsatser innehållade orden förskola styrning.
6. Pedagogers ställningstagande i den fria leken : En studie utifrån pedagogers roll och närvaro i den fria leken
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogens syn på deras roll och närvaro i den fria leken. Frågeställningar berör pedagogers roll i den fria leken samt hur pedagoger resonerar kring sin närvaro i den fria leken. Studien grundar sig i Foucault teori om makt och styning. LÄS MER
7. Rektorers perspektiv och inverkanpå specialpedagogers arbetsuppgifter i förskolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning av rektorers samverkan med specialpedagoger i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : På 1990-talet skrevs specialpedagogik in i styrdokument för förskolan för första gången. I och med de växande barngrupperna och att barn i behov av stöd fick en mer självklar plats iförskolan ställdes det också krav på en bättre pedagogisk kvalité. LÄS MER
8. Vilken plats har deliberativ demokrati i förskolan för de yngsta barnen?
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : I denna vetenskapligaessä undersöker jag hur förskolan arbetar med deliberativ demokrati, dvs i vilken utsträckning barnen har möjlighet att diskutera och debattera frågor för att sedan kunna påverka gemensamma beslut på ett inkluderande sätt. Jag har främst fokus på de barn med begränsat eller obefintligt talspråk, där jag ställer mig frågande till om deliberativ demokratiform är möjlig. LÄS MER
9. "Det är alltid: här kommer en mall, den ska ni använda, och då gör man det" : En studie av riktlinjer och förskollärares upppfattningar om utvecklingssamtal
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår studie var att undersöka vilket innehåll som lyfts fram i utvecklingssamtalen, dels utifrån de riktlinjer och mallar som finns, dels vad enskilda förskollärare betonar som betydelsefullt. I vår studie använde vi oss av semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER
10. Övergång, en stadig bro eller en tunn röd tråd? : En intervjustudie om barns övergång mellan förskola och förskoleklass sett ur ett organisatoriskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i barns övergångar från förskolan till förskoleklassen med fokus på det organisatoriska perspektivet. De två skolformerna ska samverka och utbyta information om barnens utveckling och lärande i syfte att främja progression i ett långsiktigt perspektiv. LÄS MER