Sökning: "förskola tematiskt arbetssätt"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden förskola tematiskt arbetssätt.
1. Tematiskt arbete i förskolan : en kvantitativ studie om tematiskt arbete och projekt i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka tematiskt arbete och projekt som arbetssätt i förskolan. Undersökningens frågeställningar är: Arbetar förskolor i den undersökta kommunen med tematiskt arbete och projekt? Vad innebär tematiskt arbete och projekt som arbetssätt för verksamma pedagoger? Vilka samband finns det med mellan pedagogers attityder kring kunskap, erfarenhet, trygghet och att vilja arbeta med tematiskt arbete och projekt? Utifrån en kvantitativ metod kan vi undersöka tematiskt arbete och projekt i förskolan från fler pedagogers och olika förskolor, för att kunna dra generella slutsatser för fler pedagoger i den undersökta kommunen. LÄS MER
2. ”Så här har vi gjort i femtioårs tid, man ska läsa böcker efter lunch” : En kvalitativ intervjustudie om 9 förskollärares användning av högläsning för språkutveckling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares uppfattningar om högläsningens roll i förskolan med utgångspunkt i begreppet litteracitet. För att få reda på förskollärarnas uppfattningar började vi med att observera en högläsningssituation i respektive förskola. LÄS MER
3. Att utveckla alla barns språk : en förskollärares uppdrag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning De barn som har en försenad språkutveckling av olika orsaker behöver ofta extra stöd i sitt språklärande. Förskollärare träffar barnen en stor del av dagen och är därmed en mycket viktig del i det språkstimulerande arbetet. LÄS MER
4. Ekologisk hållbarhet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om arbetet med ekologisk hållbarhet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med fördjupad kunskap om förskollärares uppfattningar och tankar om arbetet med ekologisk hållbarhet i förskolan. Detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer med tio förskollärare från tio olika förskolor från olika delar av Sverige. LÄS MER
5. Att ta tillvara på det som finns i naturen, det enkla. : Förskollärares berättelser om uterummet som lärmiljö.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Den här studien handlar om förskollärares arbetssätt med uterummet som lärmiljö. Vi är intresserade av hur förskollärare arbetar med uterummet, vad sker under utevistelsen och vad anser förskollärarna att utevistelsen har för betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande. LÄS MER