Sökning: "förskola tillåtande pedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden förskola tillåtande pedagog.

  1. 1. Pedagogens syn på sin roll och på lärandet på öppen förskola

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Heidi Holmberg Legebro; [2021]
    Nyckelord :Föräldraskap; Lärande; Pedagog; Samverkan; Öppen förskola;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte och frågeställningar var att beskriva pedagogernas syn på sin roll och vilket lärande pedagogerna ser som viktigt att bidra till på den öppna förskolan, samt att diskutera pedagogernas syn i förhållande till den öppna förskolans kontext. Vilket lärande ser pedagogerna som viktigt att öppna förskolan bidrar till? Hur ser pedagogerna på sin roll på öppna förskolan? Har samverkan och kontext någon betydelse för hur pedagogerna ser på sin roll och lärandet på öppna förskolan? Åtta pedagoger på lika många öppna förskolor i mellansverige intervjuades och resultatet analyserades med en hermeneutisk ansats. LÄS MER

  2. 2. Här eller där, spelar det någon roll? : En intervjustudie om pedagogers syn på undervisning om miljö-och naturvårdsfrågor på två svenska förskolor i Thailand.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lina Andersson; Sandra Erhardsson; [2017]
    Nyckelord :Förskola; undervisning; miljö- och naturvårdsfrågor; pedagog;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka svenska pedagogers syn på undervisning i miljö- och naturvårdsfrågor på två svenska förskolor i Thailand.I den del som behandlar bakgrund och tidigare forskning, tas först det uppdrag som förskollärare är ålagda gentemot miljö- och naturvårdsfrågor i förskolans läroplan (Lpfö 98 rev. LÄS MER

  3. 3. Konflikthantering i Förskolan : Ett barn- och pedagogperspektiv på positionering i förhållande till kön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Saera Batool; Jessica Rockström; [2015]
    Nyckelord :conflict; conflict management; positioning; discourse; child; preschool; Konflikt; Konflikthantering; Positionering; Subjektskapande; Diskurs; Barn; Förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger säger sig positionera barn och hur barn uttalar sig om sin egen positionering i konfliktsituationer (konflikt och lösning) och hur detta kan relateras till deras kön. Den metod vi valt att använda oss av är intervjuer med barn och pedagoger för att få förstahandsinformation om deras åsikter och erfarenheter kring konflikthantering, samt hur dessa konflikter beskrivs från ett barn- och ett pedagogperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Musikstund i förskolan : En intervjustudie av förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ann Gotborn; [2015]
    Nyckelord :Children´s influence; creativity; music activity; preschool; preschool teachers; purpose of music; Barns inflytande; förskola; förskollärare; kreativitet; musikstund; syfte med musik;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur förskollärare ser på arbetet med musik i förskolan, vilket syfte de har med musikstunderna och på vilket sätt barnen ges inflytande över hur musikstunderna utformas och får möjlighet att använda sin kreativitet. Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer med fyra förskollärare och den teoretiska bakgrunden utgår från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Lek&Lär

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Josefine Ylivainio Prescott; [2014]
    Nyckelord :Förskola; Pedagogik; Lek; lär; Pedagogiskbyggnad; Tantolunden; Södermalm;

    Sammanfattning : Hur kan en förskola aktualisera barns  nyfikenhet och kunskapstörst?  Där byggnaden även underlättar för pedagogerna i deras arbete. Där pedagogerna får utrymme till att planering och återhämtning medan de har god uppsyn över barnen. LÄS MER