Sökning: "förskola tradition"
Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden förskola tradition.
1. Undervisning i förskolan : En studie om hur förskollärare tolkar och tillämpar undervisningsbegreppet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Undervisning i förskolan har sedan det infördes i förskolans läroplan varit ett omdiskuterat begrepp och förskollärare har uttryckt oro för att förskolans tradition av att arbeta holistiskt med fokus på omsorg och lärande hotas i och med undervisningsbegreppets inträde i förskolan. Syftet med detta examensarbete är att med utgångspunkt i didaktisk teori och de didaktiska frågorna vad, när och hur bidra med kunskap om hur förskollärare tolkar och tillämpar undervisningsbegreppet. LÄS MER
2. Införandet av digitalisering i Förskolan : - Förskollärares uppfattning om nuvarande Normer och Praxis
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna forskningsstudie syftar till att analysera förskollärares uppfattning i samband med införandet av digitala teknologier inom förskoleverksamheten samt undersöka hur dessa attityder och beteenden påverkas av etablerade normer och riktlinjer inom förskolan. Studien besvarar frågeställningarna om hur förskollärare anpassar sig till den ökande digitaliseringen, hur de förhåller sig till införandet av digitala verktyg, samt vilka konflikter och dilemman som uppstår mellan traditionella pedagogiska normer och de möjligheter som digitala verktyg erbjuder inom förskolan. LÄS MER
3. “De ska ha rätt att bestämma hur de vill ha det under dagarna, och att vi lyssnar på dem” : En kvalitativ studie om barns delaktighet och inflytande i samlingar på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Enligt läroplanen för förskolan ska barn få rätt till delaktighet och inflytande i sin utbildning, ha rätt att uttrycka sig och få sin röst hörd i både innehållet och miljön i förskolan. Samling har en lång tradition i den svenska förskolan och har förändrats över tid. LÄS MER
4. Konsten att bedöma barn i förskolan : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap påverkar bedömningen (omdömningen) av barn i förskolan
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : Denna vetenskapliga essä undersöker hur bedömning av barn i förskolan påverkar barnens lärande och utveckling. Essän tar avstamp från fyra fall då barn bedöms i förskolan. I gestaltningarna framkommer tvivel huruvida bedömning av barn är något som ingår i förskolläraruppdraget. LÄS MER
5. Förskolepedagogers beskrivning av samlingens bidrag och funktion i förskolemiljön. : En kvalitativ intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Sammanfattning: Samlingar har under flera decennier varit en tradition i svenska förskoleverksamheter. Föreliggande studie fokuserar på förskolepedagogers beskrivning av samlingens funktion och bidrag i förskolan. Denna studie vilar på det sociokulturella perspektivet som teoriram och semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER