Sökning: "förskola utomhusmiljö delaktighet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden förskola utomhusmiljö delaktighet.

  1. 1. “När Du och Jag möts” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med språk- och kommunikationsstöd i förskolans utomhusmiljö utifrån ett relationellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Stenroos; Filippa Rehnberg; [2021]
    Nyckelord :Språklig sårbarhet; förskola; förskollärare; språk- och kommunikationsstöd; utomhusmiljö; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Det är en mänsklig rättighet att kunna kommunicera med sin omvärld och en fungerande kommunikation kan ses som en förutsättning för såväl lärande som delaktighet (Specialpedagogiska skolmyndigheten 2021). Enligt Läroplan för förskolan (Lpfö 98/18) ska förskolans miljö vara tillgänglig för alla barn och inspirera till samspel och utforskande av omvärlden. LÄS MER

  2. 2. Ett till treåriga barns delaktighet i den pedagogiska dokumentationen i förskolan. : En studie om förskollärares syn och erfarenheter om de yngsta barnens delaktighet i den pedagogiska dokumentationen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Angelica Gudmunds; [2020]
    Nyckelord :Förskola; pedagogisk dokumentation; delaktighet; fotograferande; yngre barn; förskolepedagoger;

    Sammanfattning : Barnkonventionen lyfter att barn har rätt att få sin röst hörd, uttrycka sin mening och höras i de frågor som rör barnet. Syftet med studien är att öka kunskap om vilka olika sätt förskolepedagoger kan göra ett till treåriga barn delaktiga i den pedagogiska dokumentationen i förskolan genom barnens fotograferande. LÄS MER

  3. 3. Vill du vara med på våran lek? : En kvalitativ studie om flerspråkiga barns sociala samspel i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Diana Murad; Wendy Torres Taquechel; [2019]
    Nyckelord :flerspråkiga barns samspel; pedagog; lek; utomhusmiljö; observation- och intervjustudie;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om flerspråkiga barns sociala samspel. Ett intresse för att skriva om det här ämnet beror till stor del på att talet om “den flerspråkiga förskolan” kommit till uttryck under de senaste 10 åren, vilket syftar på förskolor där majoriteten av barnen har ett annat modersmål än svenska. LÄS MER

  4. 4. VI KAN GÖRA DET TILLSAMMANS : En kvalitativ studie om rullstolsburna barns inkludering i förskolans utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Henriksson; Ronja Jensen; [2019]
    Nyckelord :förskola; inkludering; rörelsenedsättning; sociokulturellt perspektiv; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Trots att det finns ungefär 7000 rörelsenedsatta barn i Sverige finns brister i anpassning av förskolans utomhusmiljö. Förskolans styrdokument uppger att verksamheten ska anpassas för att vara inkluderande för barns olika behov. LÄS MER

  5. 5. Förskolans utomhusmiljö : En metaanalys av förskollärares beskrivningar av utemiljön och dess pedagogiska betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofi Jansson; Jessica Schjölberg; [2018]
    Nyckelord :Delaktighet; inflytande; utomhusmiljö; utomhuspedagogik; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att beskriva förskollärares tal om den pedagogiska betydelsen av förskolans utomhusmiljö. Metoden metaanalys används för att sammanställa tidigare genomförda studentuppsatsers resultat för att identifiera likheter och skillnader. Sökningarna har gjorts i uppsök. LÄS MER