Sökning: "förskola vatten is"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden förskola vatten is.

  1. 1. Vatten i faktaböcker : Kemiundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anna Rivest; [2024]
    Nyckelord :Non-fiction book; water; chemistry; naming; preschool.; Faktabok; vatten; kemi; namngivning; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en innehållsanalys av faktaböcker för barn sombeskriver vatten ur ett kemiskt perspektiv med fokus på vad faktaböckerna kanbidra med i förskolans kemiundervisning. Ett ämnesdidaktiskt tillvägagångssätthar använts där namngivning och sambandsintresse varit i fokus. LÄS MER

  2. 2. De yngsta barnens föreställningar om vatten : Ett till tre-åringars tankar kring vattnets fasövergångar under ett experiment på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Avan Hasso; [2023]
    Nyckelord :Children s perceptions; Experiments; Phase transitions; Preschool; Water.; Barns uppfattningar; Experiment; Fasövergångar; Förskola; Vatten.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att engagera barn mellan 1-3 år i ett experiment gällande vattnets olika faser och utvärdera hur de kan uttrycka sin förståelse om detta. Experimentet utfördes under två separata tillfällen där barnen intervjuades och fick rita teckningar båda gångerna. LÄS MER

  3. 3. “Varför sjönk dom?” : Ett utforskande av fenomenen flyta och sjunka med de yngre barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Josefine Abenius; Emilia Kortman; [2023]
    Nyckelord :Float and sink; Physical phenomena; Preschool; The younger children; Variation theory; De yngre barnen; Flyta och sjunka; Fysikaliska fenomen; Förskola; Variationsteorin;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge about how 2-4-year-oldsexplore the physical phenomena of floating and sinking, and how a practicalactivity can contribute to development and learning. To respond to the study,observation was chosen as the method where a designed activity with thevariation theory as support was conducted in three groups of children, theactivity was then divided into four phases for us students to get a clearerstructure. LÄS MER

  4. 4. Ingen rök utan vatten : En studie av barns tankar om och förståelse av kondensering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Therese Sellberg; [2022]
    Nyckelord :Preeschool; natural science; chemical processes; Förskola; naturvetenskap; kemiska processer;

    Sammanfattning : The aim of this study is to illustrate and contribute to the knowledge and understanding of children’s perception of the vaporization of water. The purpose is also to distinguish the children’s use of important notions within the subject. The study is a descriptive case study and the data was collected through qualitative interviews. LÄS MER

  5. 5. Hur begreppet ”enkla kemiska processer” tolkas i förskolan : En intervjustudie med förskollärare och barnskötare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Carolina Olsson; Emelie Strandberg; [2021]
    Nyckelord :Chemistry; interpretations; preschool; preschool staff; simple chemical processes; Enkla kemiska processer; förskola; förskolepersonal; kemi; tolkningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskapen om vilken innebörd läroplansbegreppet ”enkla kemiska processer” fått i förskolans naturvetenskapliga undervisning. Empirin samlades in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer av förskolepersonal, fördelat på sex förskollärare och fyra barnskötare. LÄS MER