Sökning: "förskola verksamhetsbesök"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden förskola verksamhetsbesök.

  1. 1. Med trollspöet i verktygslådan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ida Mohlin; [2022-10-14]
    Nyckelord :specialpedagogens roll; förskola; specialpedagog; förväntningar;

    Sammanfattning : Det finns en hel del forskning kring specialpedagogens roll, dock i första hand med fokus på skolan och inte förskolan. Den här studien är därför inriktad på specialpedagogens roll i just förskolan. LÄS MER

  2. 2. Mind the Gap : en fallstudie om framgångsfaktorer och delaktighet vid övergångar mellan skolmiljöer.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Johanna Wikdahl; Katarina Witting; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; lärande; lärmiljöer; progression; samverkan; övergångar;

    Sammanfattning : Preschool, preschool class and comprehensive school are separate forms of schooling in Sweden. As a consequence, Swedish children experience two transitions between three school forms in little more than a year’s time. The aim of this qualitative study is to provide a better understanding of successful transitions. LÄS MER

  3. 3. Handledning som specialpedagogisk insats : En studie om verksamhetsbesök med reflekterande samtal som handledningsmodell i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Camilla Holmquist; [2016]
    Nyckelord :Handledningsmodell; handledning; perspektivbyte; ”reflekterande samtal”; relationer;

    Sammanfattning : Syfte: är att undersöka handledning som specialpedagogisk insats i en förskolekontext på två förskolor i en mellanstor kommun, utifrån handledningsmodellen "verksamhetsbesök med reflekterande samtal". Studien avser undersöka vad handledningsmodellen kan innebära utifrån pedagoger, förskolechefer och specialpedagogers beskrivningar, hur verksamhetsbesök med reflekterande samtal kan upplevas av de samma, samt vilken utveckling pedagoger, förskolechefer och specialpedagoger upplever har skett i förskolans verksamhet. LÄS MER

  4. 4. Plats för lärande genom lek. En studie av lärares uppfattningar om sin praktik i förskola och förskoleklass

    Magister-uppsats, Estetiska institutionen

    Författare :Boel Jonsson; [2006]
    Nyckelord :Outdoor education; play; learning; place; Utomhuspedagogik; lek; lärande; plats;

    Sammanfattning : Denna fenomenografiska studie är tredelad och speglar sju lärares uppfattningar om lek, lärande och plats i förskola och förskoleklass. Metoden är kvalitativ, och syftet är att visa hur lärare uppfattar kopplingar mellan lek - lärande - plats i praktikkontexten. Informationen samlades in via intervjuer och verksamhetsbesök. LÄS MER