Sökning: "förskolan barns första skola"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden förskolan barns första skola.

  1. 1. Motstånd eller trots? : Fokusgruppdiskussion med pedagoger om barns motstånd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Linda Lyckemyr; [2017]
    Nyckelord :Motstånd; makt; förskola; fokusgrupp; trotsålder; diskurs; demokrati;

    Sammanfattning : I denna studie, som gjorts med en kvalitativ metod, har en fokusgruppdiskussion med fyra deltagande pedagoger utifrån ett tilldelat case diskuterat barns motstånd. Syftet med arbetet var att undersöka hur pedagoger talar om barn och deras motstånd, vilka grunder till motstånd de talade om samt vilka konsekvenser motståndet kunne innebära för barnen. LÄS MER

  2. 2. Psykosociala faktorers och läsförmågans betydelse vid beteendeproblem : En kvalitativ studie om pedagogers erfarenheter av och uppfattningar om risk- och skyddsfaktorer vid utagerande och internaliserande beteendeproblem hos barn och unga i förskola och skola

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Veronica Semelius Granevald; [2014]
    Nyckelord :externalizing behavior; internalizing behavior; deficient reading ability; risk and protective factors; utagerande beteende; internaliserande beteende; bristande läsförmåga; risk- och skyddsfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att mot pedagogers praktiska erfarenheter och professionella praktik pröva olika teorier kring risk- och skyddsfaktorer vid utagerande och internaliserande beteendeproblem hos barn och unga samt beteendeproblemens koppling till läsförmåga för att se hur teorierna fungerar i relation till praktiken. Studien är kvalitativ och datainsamlingsmetoder har varit semistrukturerade intervjuer och kompletterande enkäter med sammanlagt tio informanter. LÄS MER

  3. 3. Förskolan slöjdar? : Pedagogers uppfattning av barns textila kompetens.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

    Författare :Sanna Lager; [2012]
    Nyckelord :Förskola; förmåga; förskolepedagoger; skapande lek; slöjd.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilket textilt slöjdande som finns på förskolan och om det varierar vad barnen får lära sig. Jag har dessutom undersökt vad litteraturen och läroplanerna i skola och förskola anser om slöjdande med barn och hur gamla barnen bör vara när de börjar skapa/slöjda. LÄS MER

  4. 4. ”Liksom putta in det,lura in dem lite grand i detta” - En intervjustudie kring lärares uppfattning om barns språkutveckling samt läs- och skrivlärande

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Ida Berndtsson; Carina Persson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I läraryrket kommer vi enligt styrdokumenten oavsett om vi arbetar inom förskola eller skola ha som uppdrag att utveckla barns språk. Uppsatsens syfte var att undersöka vilken uppfattning lärare har om barns språkutveckling och vilka erfarenheter de menar att barn behöver för att lära sig läsa och skriva samt vad de grundar sina uppfattningar på. LÄS MER

  5. 5. Ett meningsfullt lärande eller en belöning? : Bildämnets roll i dagens skola

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Enheten för lärarutbildning

    Författare :Anna Henriksson; Cecilia Henriksson; [2007]
    Nyckelord :bild; skapande; estetik; kreativitet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur pedagoger uttrycker sig om bilden som ämne. Vilket utrymme får eller har bildämnet i förskola och i skolans två första årskurser? Får bildämnet någon ”egen tid” eller är ämnet endast till för de elever som hinner klart med det ordinarie skolarbetet? I forskningsdelen tas litteratur och forskning upp som anknyter till ämnet. LÄS MER