Sökning: "förskolan feministisk poststrukturalism diskurs"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden förskolan feministisk poststrukturalism diskurs.

  1. 1. Metoo i förskolan? Kan en stor samhällsrörelses inverkan spåras hos förskolepedagogers attityder till genus? : En enkätstudie i en kommun

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sara Bajer; Malin Svensson; [2022]
    Nyckelord :kön; genus; förskola; pedagog; förskollärare;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att ta reda på om man kan se en attitydförändring gentemot genusfrågor bland förskollärare och andra förskolepedagoger i en kommun efter Metoorörelsen. För att fullfölja syftet valde vi att genomföra en enkätstudie för att ge samtliga anställda inom de kommunala förskolorna i en kommun, möjlighet till att uttrycka sin uppfattning. LÄS MER

  2. 2. En blir som man umgås : Diskursiv förståelse av jämställdhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sofie Ingemalm; [2019]
    Nyckelord :jämställdhet; kön; diskursiv förståelse; förskola; positionering;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att problematisera jämställdhet i förskolan utifrån en språkligt diskursiv förståelse av positioneringar. Uppsatsen riktas mot verksamma förskollärares uppfattningar om jämställdhet relaterat till kön och pedagogisk miljö samt i ett förlängt perspektiv vilken jämställdhet som möjliggörs och vilken som exkluderas. LÄS MER

  3. 3. Barn och byggmaterial i förskolan : En observationsstudie på en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Julia Willig; [2016]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; byggmaterial; feministisk poststrukturalism; förskola; observation; barn;

    Sammanfattning : Studien har syftet att undersöka hur barnen använder sig av byggmaterialet på en förskola samt hur det blir en del av barnens subjektskapande. Studien använder sig av feministisk poststrukturalism som teori, en annan del av teorin är begreppet diskurs där ”det kompetenta barnet” dyker upp i mina observationer. LÄS MER

  4. 4. Mäktiga män och fagra prinsessor : En studie om applikationers roll i konstruerandet av genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ida Bryngelsson; Ida Axelsson; [2015]
    Nyckelord :Genus; applikationer; könsroller; feministisk poststrukturalism; diskurs; flicka; pojke;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur karaktärer i applikationer som används av barn i förskolan framställs, samt hur stereotypa könsroller kan ge för betydelse för barns bild av sig själva som flicka respektive pojke. Lärplattor på förskolan är för oss ett verktyg som börjar få en självklar plats i förskolans verksamhet och som används av både pedagoger och barn, men som vi ser inte får lika stor uppmärksamhet i arbetet med genus. LÄS MER

  5. 5. "Vi pratar aldrig om makt" - en studie om förskolepersonals föreställningar, intentioner och former för makt och motstånd i konstruktionen av det professionella subjektet

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Hansen; [2014]
    Nyckelord :preschool; construktion of the subject; professional subject; discourse; power; technologies of power; resistance; förskola; subjektskonstruktion; professionellt subjekt; diskurs; makt; styrningstekniker; motstånd;

    Sammanfattning : SammanfattningStudiens syfte är att vidga förståelsen kring hur förskolepersonal konstruerar sitt professionella subjekt. Förskolepersonalens föreställningar om och intentioner i verksamheten visar på olika former för makt och motstånd i deras positionering som professionella. LÄS MER