Sökning: "förskolan finland"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden förskolan finland.
1. Varför behövs matematikundervisningen i förskolan? : En forskningsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning I forskningsöversikten presenteras resultat av vad aktuell forskning säger om vikten av en tidig matematikundervisning i förskolan. Matematiken tar idag en större plats i undervisningen på förskolan tack vare att läroplanen för förskolan (Lpfö 18, 2019) har reviderats flertalet gånger. LÄS MER
2. Det är det här blandspråket som finns i kommunen, att man blandar en mening på finska och en på svenska eller till och med blandar ord från båda språken i samma mening : En kvalitativ studie om förskolans utmaningar i en flerspråkig gränskommun
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : I förskolans uppdrag ingår det att barn med annat modersmål än svenska ska ges möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål. Med denna studie vill vi synliggöra de språkliga utmaningarna som pedagogerna ställs inför i en gränskommun i Sverige. LÄS MER
3. Metoder som pedagoger i språkbadsförskolor använder för att stödja kommunikationen med barnen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Göteborgs universitet / LärarutbildningsnämndenSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att visa vilka metoder pedagoger i språkbadsförskolor använder för att stödja barnen i deras andraspråksutveckling. Eftersom språkbad som utbildningsform inte existerar i Sverige åkte vi till Finland för att studera metoder pedagoger i språkbadsförskolor använder för att göra sig själva förstådda eller för att uppmuntra barnen att uttrycka sig. LÄS MER
4. Systematisk dokumentation av barns utveckling och lärande inom pedagogisk omsorg i Sverige och Finland : En vetenskaplig essä om två grannländers sätt att sammanställa barns lärprocesser
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : The preschool curriculum obliges us working at preschool to systematically document the development and learning of children. Our premier policy document does not in detail explain how one should do the documentation. LÄS MER
5. Nu ska vi inte längre ha prinsessklänningar fine! : En fallstudie om förskollärares förhållningssätt gällande genusarbete på förskolan i Sverige och Finland
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Gender in early childhood education is currently a discussed topic in the news and the subject also draws a lot of attention in the media in general. Different approaches to gender in preschools have brought both criticism and praise among custodians preschool teachers and within the community. LÄS MER