Sökning: "förskolan framväxt"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden förskolan framväxt.

  1. 1. Lärplattans roll i förskolan : En kvantitativ enkätstudie och en kvalitativ intervjustudie om förskollärares inställning på lärplattans användbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Cassandra Jönsson; Madeleine Sköld; [2023]
    Nyckelord :Kvantitativ enkätstudie; Kvalitativ intervjustudie; Digitalisering; Lärplatta; Förskollärare; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I takt med digitaliseringens framväxt i samhället har förskolans verksamhet påverkats. I enlighet med förskollärarens uppdrag utifrån styrdokument såsom Lpfö18, behöver förskolläraren ett didaktiskt förhållningssätt och adekvat digital kompetens. LÄS MER

  2. 2. Modersmålets påverkan på flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En studie av modersmålets påverkan på inlärning av svenska språket och på språkutvecklingen hos flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :sara Bergström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att undersöka modersmålets påverkan på flerspråkiga barns språkutveckling i deras förstaspråk men även svenskan i förskolan, ur förskollärares perspektiv. Även spana efter vilka metoder och arbetssätt förskollärare använder för att stimulera, främja och stödja flerspråkiga barn i deras språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Mellanledaren i förskolan : En studie om mellanledarskapet, utifrån rektors perspektiv

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Patricia Hasselfors; [2022]
    Nyckelord :Middle leader; teacher’s leader; distributed leadership; principal; preschool; collaboration; Mellanledare; distribuerat ledarskap; rektor; förskola; pedagogiskt ledarskap; samverkan;

    Sammanfattning : The principal is the person who is responsible for the education provided in Swedish preschools (SOU 2015: 22). She or he is responsible but doesn’t necessarily have to pursue all the work herself/himself. The principal can delegate, share, or distribute parts of the leadership to teachers working at the preschool (Skolverket, 2012b). LÄS MER

  4. 4. Högläsning med tryckta böcker och e-böcker i förskolans utbildning : En enkätstudie om hur förskolans personal arbetar med olika bokformat vid planerad högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Matilda Dalevi; Elin Garberg; [2021]
    Nyckelord :Planerad högläsning; Förskolepersonal; Tryckt bok; E-bok; Digitalisering i förskolan; Arbetssätt; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Digitaliseringens framväxt i samhället har skapat nya utmaningar och möjligheter för både barnets språkutveckling och läsupplevelser. Detta påverkar även förskolepersonalen då de står inför viktiga didaktiska beslut gällande arbetssätt vid planerad högläsning med tryckta böcker och elektroniska böcker (e-böcker). LÄS MER

  5. 5. Att arbeta lågaffektivt inom förskolan - En intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marielle Cedergren; Andreea Rubin; [2020]
    Nyckelord :specialpedagogik; lågaffektivt bemötande; förskola; lärare; förskollärare;

    Sammanfattning : Lågaffektivt bemötande är ett förhållningssätt som består av metoder som till en början använts i arbetet med personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. På senare tid har det lågaffektiva bemötandet kommit att användas inom specialpedagogiken gällande skolan och förskolan. LÄS MER