Sökning: "förskolan fysik"

Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser innehållade orden förskolan fysik.

  1. 1. "För då kanske det kommer luft i den dära fallskärmsgrejen" : En kvalitativ designstudie i förskolan om barns förståelse för den fysikaliska modellen fritt fall.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Matilda Brunzell; Melinda Mod; [2023]
    Nyckelord :Design study; Free fall; Physics; Preschool; Poe; Designstudie; Fritt fall; Fysik; Förskola; POE;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att bidra med kunskap om hur barn kommunicerar och förstår kring den fysikaliska modellen fritt fall genom att arbeta med experiment utifrån den didaktiska modellen POE (predict, observe, explain). Undervisningen som bedrivs i studien är planerad utifrån variationsteorin. LÄS MER

  2. 2. Naturvetenskap, hur svårt kan det va? : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares arbete med naturvetenskap i förskolan och förskoleklass.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Isabelle Johannesson; Aida Nalukenge; [2023]
    Nyckelord :Naturvetenskap; förskollärare; fenomenologi; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare arbetar med naturvetenskap i förskolan samt förskoleklass. Forskningsfrågorna som studien utgår ifrån är; Vad är naturvetenskap enligt förskolläraren? Hur arbetar förskolläraren med naturvetenskap i förskolan/förskoleklass? Vilken utbildning inom naturvetenskap har förskolläraren samt har förskolläraren tagit eget initiativ till att vidareutbilda sig inom ämnet? Studien är kvalitativ med sex semistrukturerade intervjuer, uppdelade på tre i förskolan samt tre i förskoleklass och med dessa ämnar den besvara samtliga forskningsfrågor. LÄS MER

  3. 3. Teknik och det kompensatoriska arbetet i förskolan : Hur framställs teknik egentligen?

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Elin la Fleur; Jessica Kempe; [2023]
    Nyckelord :Artefakt; erfarenheter; framställa; förskolan; teknik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa förståelse för förskollärares uppfattningar av det kompensatoriska uppdraget i relation till teknikundervisningens såväl som deras förhållningssätt till teknik och teknikämnet i sig. Vidare syftar arbetet till att åskådliggöra hur barns förhållningssätt till teknik kommer till uttryck i undervisningssituationer. LÄS MER

  4. 4. Att möta barnen i deras utforskande : En enkätstudie om barns inflytande och delaktighet i fysikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Johanna Johansson; Matilda Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Children s influence and participation; physics as an object of learning; physics teaching; prerequisites for physics teaching.; Barns inflytande och delaktighet; fysikaliskt lärandeobjekt; fysikundervisning; förutsättningar för fysikundervisning.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with increased knowledge about how preschool teachers can promote children's influence and participation in physics teaching. To investigate this, a web survey was sent out to preschool teachers in a medium-sized municipality in Sweden. LÄS MER

  5. 5. "Det låter skrämmande" : En kvalitativ studie om förskollärares konstruktioner av kunskap i relation till kemi och fysik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maja-Stina Jatko; [2023]
    Nyckelord :Kemi och fysik i förskolan; förskollärares konstruktion; möjligheter och utmaningar; undervisning; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att beskriva och diskutera hur förskollärare konstruerar sin kunskap inom kemi och fysik i förskolans undervisning. Detta har genomförts med en fokusgruppsdiskussion med förskollärare för att besvara forskningsfrågorna. LÄS MER