Sökning: "förskolan hem"

Visar resultat 16 - 20 av 194 uppsatser innehållade orden förskolan hem.

  1. 16. Förskollärares stödjande arbetsmetoder för barn med språklig sårbarhet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Magdalena Tapia; Moa Stjernström; [2023]
    Nyckelord :förskola; språk; undervisning; språklig sårbarhet; inkludering; likvärdig förskola; stödjande metoder; scaffolding; relationskompetens; mediering;

    Sammanfattning : Arbetet med att skapa en likvärdig förskola visar sig vara utmanande ur flera aspekter, då det bland annat bygger på att förskolläraren besitter tillräcklig kunskap och har förmågan att utöva sina kompetenser. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare resonerar kring arbetet med att skapa en likvärdig förskola för barn med språklig sårbarhet. LÄS MER

  2. 17. Blicken på det trygga barnet : En kvalitativ studie om trygghetens praktik i relation till inskolningen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Elona Spetsmark; Alice Doukali; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan (2018) beskrivs det att utbildningen ska lägga grunden för det livslånga lärandet. Trygghet sägs vara en förutsättning för att lärande och utveckling ska kunna ske. Därför har vi valt att undersöka vad begreppet trygghet innebär i en förskolekontext. LÄS MER

  3. 18. Att bemöta barnets trygghetsbehov i förskolan : En kvalitativ studie baserat på förskollärares och vårdnadshavares erfarenheter om hur barnets trygghetsbehov tillämpas i förskolans kontext

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Börrefors; Linnéa Engberg; [2023]
    Nyckelord :Trygghet; förskola; förskollärare; vårdnadshavare; anknytning; upplevelser;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att bidra med fördjupad förståelse om hur förskollärare och vårdnadshavare uppfattar att förskolan arbetar för att tillgodose barnets trygghetsbehov, samt synliggöra om vårdnadshavarnas och förskollärares uppfattningar skiljer sig åt. Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018) beskriver att förskolan ska präglas av en trygg och omsorgsfull atmosfär, därav finns ett intresse i studien att synliggöra hur förskolan gör för att tillgodose barnets trygghetsbehov utifrån både förskollärares och vårdnadshavares perspektiv. LÄS MER

  4. 19. ”DÅ KÄNNER SIG ELEVEN LYCKAD NÄR HEN GÅR HEM FÖR DAGEN” : Fritidslärares erfarenheter av att göra fritidshemmet tillgängligt för elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Sträng; [2022]
    Nyckelord :förhållningssätt; samverkan; tydlighet; ADHD; AST;

    Sammanfattning : Skolverket skriver att läraren ska utbyta kunskaper och erfarenheter med personalen i förskolan, skolan och fritidshemmet och i samarbetet särskilt uppmärksamma elever i behov av stöd. Samtidigt tyder forskning på att lärare i skolan upplever tidsbrist som ett hinder för detta samarbete och att stödet från kollegorna är det avgörande för att påverka elevernas lärande. LÄS MER

  5. 20. Samverkan i förskolan : Utvecklingspunkter för att höja kvalitén

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carola Lundberg; Jessika Spång; [2022]
    Nyckelord :Samverkan; förskollärare; vårdnadshavare; utvecklingspunkter; utvecklingsekologisk systemteori;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilka utvecklingspunkter det finns för att höja kvalitén på samverkan mellan förskollärare och vårdnadshavare. Vår nyfikenhet väcktes under vår verksamhetsförlagda utbildning då förskollärare uttryckt svårigheter kring samverkan. LÄS MER