Sökning: "förskolan historik"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden förskolan historik.

  1. 1. ”MAN HINNER INTE ALLT... SÅ NÅGONTING MÅSTE MAN TA BORT” Om förskolechefers prioriteringar av, och förutsätt-ningar för att bedriva ett pedagogiskt ledarskap

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Emma Ivar; [2018-08-25]
    Nyckelord :Pedagogiskt ledarskap; ledarskap; förutsättningar; praktikarkitektur; direkt och indirekt ledarskap;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att undersöka de institutionella, organisatoriska, relationella och indivi-duella förutsättningar som har betydelse för hur kommunala förskolechefer utövar sitt pe-dagogiska ledarskap. Teori: Det teoretiska ramverk som främst används är praktikarkitektur. LÄS MER

  2. 2. "Jag hinner inte" : En studie kring hur barngruppens storlek påverkar pedagogernas arbetssituation i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Johansson; Sanna Lindberg; [2018]
    Nyckelord :Barngrupp; Förskollärare; Stor barngrupper; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Bakgrund Bakgrundskapitlet börjar med historik om hur barngruppsantalet i svensk förskola harförändrats och utvecklats. Under tidigare forskning redogörs det för forskning och litteratur som berör barngruppsstorlekar i förskolan och dess påverkan på förskollärarensarbetssituation. LÄS MER

  3. 3. Genus och jämställdhet i förskolan. En undersökning om hur pedagogerna resonerar kring genus och jämställdhet i förhållande till förskolans läroplan.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lina Johansson; [2015]
    Nyckelord :Genus; Jämställdhet; Läroplan; Pedagogers resonema;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med vår studie har varit att undersöka hur pedagoger arbetar med genus iförskolans verksamhet gentemot läroplanen. Vi valde att arbeta utefter två frågeställningar: - Hur resonerar pedagogerna att de arbetar med genus i förskolan? - Hur resonerar pedagogerna kring genus gentemot de styrdokument som ligger till grund för förskolans verksamhet?Vi har använt oss av intervjuer för att få fram kvalitativ data till vår studie. LÄS MER

  4. 4. Olika men lika : Du är den du är. Pedagogers resonemang om jämställdhetsarbete i förskolan.

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Helen Gustavsson; [2014]
    Nyckelord :genus; normer; normkritiskt perspektiv; förskola; jämställdhet; likabehandling; genusskapande;

    Sammanfattning : BakgrundI förskolans uppdrag ingår att behandla alla barn lika samt forma dem till samhällsfungerande, självständiga individer som är kritiska mot rådande normer. I denna studie fokuseras på jämställdhet mellan könen. Historik, regler, etik och forskning kring detta presenteras i bakgrunden. LÄS MER

  5. 5. Dokumentation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Persson; Lina Maté; [2014]
    Nyckelord :Dokumentation; Pedagogisk dokumentation; Reggio Emilia; Reflektion; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare på en förskola i Skåne använder sig av dokumentation och om den används för utveckling av verksamheten. Vi har utgått från tre frågeställningar: Hur arbetar pedagogerna med dokumentation?, vad används dokumentation till och på vilket sätt anser pedagogerna att dokumentation utvecklar verksamheten. LÄS MER