Sökning: "förskolan innemiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden förskolan innemiljö.

  1. 1. Fysiska lärmiljöers betydelse, användning och utformning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Hjalmarsson; Julia Mikkonen; [2023]
    Nyckelord :lärmiljöer; innemiljö; utemiljö; förskola; förskollärare; Reggio Emilia; fysisk;

    Sammanfattning : : Hur pedagoger uppfattar den fysiska miljöns påverkan på barns utveckling och lärande i förskolan är av betydelse för vilka stöd och utmaningar barn möter och därmed hur de stimuleras och utvecklas. Syftet med studien är därför att undersöka hur förskollärare resonerar kring fysiska lärmiljöers betydelse, både inomhus och utomhus, samt hur dessa utformas och används i undervisningen för att stötta barns lärande och utveckling. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares förhållningssätt till barns rörelsemöjligheter i förskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marie Høyland; [2022]
    Nyckelord :Inomhusmiljö; lek; förskola; möblerat miljö; rörelse; rörelsemöjligheter; utrymme.;

    Sammanfattning : Har undersökt förskollärares förhållningssätt till rörelse i förskolans innemiljö samt hur innemiljön skapar rörelsemöjligheter för barnen. Har även inkluderat lek i min studie, eftersom lek är en del av rörelse i förskolans inomhusmiljö. LÄS MER

  3. 3. "Dom har ju inte blivit förstörda än, dom har ju inte fått normerna till sig" : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring material i förskolans innemiljö utifrån ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Ellen Ivehag; Ebba Franzon; [2021]
    Nyckelord :Förhållningsätt; Förskollärare; Genusperspektiv; Material;

    Sammanfattning : Förskollärares resonemang och förhållningssätt gentemot materialet utifrån ett genusperspektiv är en viktig del för barns utveckling och lärande. Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare resonerar kring val av material i förskolans innemiljö utifrån ett genusperspektiv, med utgångspunkt i att förskolan aktivt och medvetet ska främja alla barns lika rättigheter och möjligheter oberoende av könstillhörighet. LÄS MER

  4. 4. Den fysiska innemiljöns betydelse för barn i förskolan - En kvalitativ intervjustudie med fem pedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Bendroth; Emma Keta; [2020]
    Nyckelord :Barnsyn; Förskola; Innemiljö; Material;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogers erfarenheter av vilken betydelse den fysiska innemiljön har för barn i förskolan. Vi har upplevt att den fysiska innemiljön och dess betydelse för barn i förskolan har fått ett litet utrymme i förskollärarutbildningen. LÄS MER

  5. 5. " Mamma pratar ett språk, pappa pratar ett språk... och så har vi svenska här " : En kvalitativ studie om hur förskolepedagoger arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nur Mihoh; Svitlana Abuhassira; [2020]
    Nyckelord :förskollärare; flerspråkighet; scaffolding; sociokulturellt perspektiv; modersmål;

    Sammanfattning : Olika lärmiljöer, arbetssätt och metoder kan påverka barns språkutveckling. I denna studie undersöktes hur tre förskolor arbetar för att stödja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER