Sökning: "förskolan interkulturalitet"

Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden förskolan interkulturalitet.

  1. 1. Interkulturellt förhållningssätt i förskolan och betydelsen av en inkluderande förskola : En kvalitativ studie om hur förskollärarna beskriver att de arbetar interkulturellt i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kanokwan Srinuansuk; [2024]
    Nyckelord :Culture clash; Identity development; Interculturality; Multiculturality; Preschool; Förskolan; Identitetsutveckling; Interkulturalitet; Kulturkrock; Mångkulturalitet;

    Sammanfattning : Interkulturellt arbetssätt är givande för alla barn oavsett kulturell bakgrund. Det interkulturella arbetssättet bidrar till att barn utvecklar sin kulturella identitet och får förståelse för mångfalden i vårt samhälle. LÄS MER

  2. 2. Interkulturalitet i förskolan : En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares uppfattning om interkulturalitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Agnes Lennartsson; Madeleine Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Föräldrasamverkan; Interkulturalitet; Kategorisering; Kompetensutveckling; Normer; Normkritiskt perspektiv; Vithetsnorm; Värdegrund; Kultur; Språk;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares uppfattning om interkulturalitet. För denna studie tas utgångspunkt i två frågeställningar: Hur uppfattar förskollärare det interkulturella förhållningssättet och vilka strategier väljer förskollärare att använda i arbetet med interkulturalitet. LÄS MER

  3. 3. Med blicken på kompetensen : En studie om förskollärares kompetens i särskilt utsatta områden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hanna Holmgren; Sofie Erman; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; interkulturellt perspektiv; kompetens; särskilt utsatta område;

    Sammanfattning : Forskning visar att barn i särskilt utsatta områden gynnas mest av att gå i en förskola med god kvalitet. Kvalitet i relation till förskollärares kompetens i ett särskilt utsatt område är något som det forskats mindre om. LÄS MER

  4. 4. Samarbete med hemmen : En kvalitativ studie om högläsning i förskolan i interkulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ann Charlotte Aguilar; [2023]
    Nyckelord :Cooperating with the home; reading aloud; intercultural environment; Samarbete med hemmen; samverkan med vårdnadshavare; högläsning; interaktion; socialt samspel; ömsesidighet; interkulturalitet; mångkulturalitet; monokulturalitet; likvärdighetspedagogik; social konstruktion;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete är utfört som en vetenskaplig studie med fokus på ett problemområde inom förskolepedagogik. Studien syftar till att bidra med kunskap om hur förskollärare möjliggör för samarbete med vårdnadshavare om högläsning, med specifikt fokus på interkulturell miljö. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighet i förskolan. : En kvalitativ studie om hur sex förskollärare beskriver att de arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sabrina Cao; Sara Ostermark; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutveckling; förskola; interkulturalitet; transspråkande;

    Sammanfattning : Studien handlar om flerspråkiga barns språkutveckling och syftet är att undersöka hur sex förskollärare talar om hur de arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling, med fokus på hur förskollärarna främjar en flerspråkighetsnorm i förskolans vardag. För att kunna besvara frågeställningarna bygger studien på en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER