Sökning: "förskolan naturmiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden förskolan naturmiljö.

  1. 1. Skogen är lugnande : Pedagogers erfarenheter kring naturmiljö som lärmiljö i förskolan utifrån ett specialpedagogisk perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Knutsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Utomhusvistelse i förskolan : En studie om förskollärares upplevelser och uppfattningar

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Kihl Anneli; [2016]
    Nyckelord :Preschool; location; preschool teachers. nature; outdoor learning; Förskola; placering; pedagoger; inriktning; natur; utomhuslärande;

    Sammanfattning : Forskning visar på att barn i dag är ute och leker i allt mindre omfattning än för 20 år sedan. I läroplanen för förskolan står det att förskolan skall främja barnens hälsa och välmående genom att locka till den lek och rörelse som krävs för att barnen ska kunna utveckla sin koordinationsförmåga och motorik. LÄS MER

  3. 3. Utemiljön för naturvetenskapligt lärande : En studie om förskollärares syn på den fysiska miljön för naturvetenskapligt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Frida Magnusson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; natur; läroplan; I-Ur-och-Skur-Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers arbetssätt kring läroplanens mål om de naturvetenskapliga ämnena, och ifall arbetssättet går att relatera till pedagogernas syn på betydelsen av naturmiljö för barns naturvetenskapliga lärande. För att undersöka detta valde jag att använda intervju som metod. LÄS MER

  4. 4. Utomhusvistelse i förskolan : En studie om förskolläraresupplevelser och uppfattningar

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anneli Kihl; [2016]
    Nyckelord :Preschool; location; preschool teaxhers; nature; outdoor learning; Förskola; placering; pedagoger; inriktning; natur; utomhusvistelse;

    Sammanfattning : Forskning visar på att barn i dag är ute och leker i allt mindre omfattning än för 20 år sedan. I läroplanen för förskolan står det att förskolan skall främja barnens hälsa och välmående genom att locka till den lek och rörelse som krävs för att barnen ska kunna utveckla sin koordinationsförmåga och motorik. LÄS MER

  5. 5. Förskolebarns möten med biologiämnet i naturmiljö : En observationsstudie med fokus på barnens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Inger Johansson; [2015]
    Nyckelord :child-initiated learning; forest; natural sciences; subject knowledge; barninitierat lärande; naturvetenskap; skogen; ämnesinriktat lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur mycket biologi man kan få in i verksamheten genom att uppmärksamma när ämnet naturligt visar sig hos barnen under utomhusvistelse, i deras egna lekar, upptäckter och utforskande. Bakgrunden till min undersökning är att den svenska förskolan sägs befinna sig i en brytningstid, med större fokus på ämneskunskaper och att läroplanen samtidigt poängterar vikten av att ta tillvara barns perspektiv, frågor och idéer. LÄS MER