Sökning: "förskolan och växter"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden förskolan och växter.

  1. 1. På resa genom Sverige : Ett brädspel om Sveriges natur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Henrik Fjärstedt; Sara Svedberg; [2018]
    Nyckelord :Brädspel; Flora och Fauna; Förskola; Förskollärare; Naturfenomen; Proximala utvecklingszonen; Sociokulturell teori; Spelmekanik;

    Sammanfattning : ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse förnaturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter,djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (Skolverket 2016) En väg till lärande är spel och liksom lekar kan spel motivera till lärande genom glädje (Hromek & Roffey, 2009). Detta arbete beskriver hur ett spel som främjar lärande genom glädje har utvecklats och utvärderats. LÄS MER

  2. 2. Hur arbetet med biologi kan se ut i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Moa Antonia Mattsson; [2017]
    Nyckelord :grounded theory; biologi; förskola; lärande; förskollärare; lärare; intervju;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate what preschool teachers associate with the subject of biology. The purpose is also to investigate how preschool teachers work with the subject of biology. The method semi structured interviews were done with six teachers in two different preschools in Sweden. The method was inspired by grounded theory. LÄS MER

  3. 3. Hållbar utveckling i förskolan : förskollärares uppfattningar om det pedagogiska arbetet för hållbar utveckling utifrån ett didaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Malin Olofsson Sarri; [2017]
    Nyckelord :sustainable development; education for sustainable development; preschool; preschoolteachers; economic sustainability; social sustainability; ecological sustainability; didactics; preschool curriculum; hållbar utveckling; undervisning för hållbar utveckling; förskola; förskollärare; ekonomisk hållbarhet; social hållbarhet; ekologisk hållbarhet; didaktik; förskolans läroplan;

    Sammanfattning : För att söka kunskap om förskollärares uppfattningar om det pedagogiska arbetet för hållbar utveckling i förskolan utifrån ett didaktiskt perspektiv har en grupp förskollärare intervjuats i denna studie. Detta med syftet att kartlägga vilket innehåll förskollärarna lyfter fram som viktig kunskap i sammanhanget och hur de beskriver sitt arbete i undervisningen för hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 4. Lärandesituationer i förskolan - En undersökning om fem pedagogers beskrivningar om barns inflytande, delaktighet och lek

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann Johansson; [2016-01-22]
    Nyckelord :pedagogers barnsyn; lärandesituationer; förskola; inflytande; delaktighet och lek;

    Sammanfattning : Syfte: Mitt syfte är att undersöka hur pedagoger beskriver och motiverar hur de arbetar med barns inflytande, delaktighet och lek för att skapa konstruktiva lärandesituationer i förskolan. Frågeställningar: • Vilka föreställningar har pedagogerna om barns inflytande och delaktighet? • Hur förhåller sig pedagogerna till barns lek? • På vilket sätt konkretiserar pedagogerna lärandesituationer? Teori: Fenomenografin som innefattar utvecklingspedagogiken. LÄS MER

  5. 5. Växter och djur i förskolan : En kvalitativ studie om vad förskollärarna betonar att barn bör lära sig om växter och djur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Angelica Olsson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER