Sökning: "förskolan piaget"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden förskolan piaget.

  1. 1. “Varför sjönk dom?” : Ett utforskande av fenomenen flyta och sjunka med de yngre barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Josefine Abenius; Emilia Kortman; [2023]
    Nyckelord :Float and sink; Physical phenomena; Preschool; The younger children; Variation theory; De yngre barnen; Flyta och sjunka; Fysikaliska fenomen; Förskola; Variationsteorin;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge about how 2-4-year-oldsexplore the physical phenomena of floating and sinking, and how a practicalactivity can contribute to development and learning. To respond to the study,observation was chosen as the method where a designed activity with thevariation theory as support was conducted in three groups of children, theactivity was then divided into four phases for us students to get a clearerstructure. LÄS MER

  2. 2. ”Stillasittande barn - finns det?” - En studie om barns rörelsemönster i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sanna Höglund Dessfelt; Marina Larsson; [2019]
    Nyckelord :begränsning; främjande; fysisk aktivitet; lärande; normer; Piaget; preoerationella stadiet; rörelse;

    Sammanfattning : Vi är två förskollärarstudenter som utfört en studie med syfte att synliggöra hur förskolans normer och regler kan begränsa alternativt främja barns rörelsebehov inomhus. Tidigare forskning visar att en aktiv livsstil har en god inverkan på hälsan och att rörelser påverkar den kognitiva utvecklingen positivt. LÄS MER

  3. 3. Leken som pedagogiskt redskap : En studie om lekens roll i undervisningen från förskoleklass till åk 1-2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofia Danielsson; [2018]
    Nyckelord :Lek; Utveckling; Grundlärare; F-3;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lekens utsträckning i undervisningen från förskoleklass till åk 1–2. Studien är kvalitativ. Metoden som används är intervjuer med sex lärare, detta för att undersöka en enskild grupp lärares subjektiva tankar och åsikter. För att undersöka studiens syfte har tre frågeställningar formulerats. LÄS MER

  4. 4. Matematik i förskolan. - En studie om förskollärares syn på ämnet matematik i förskolan och deras arbete med vardagsmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Chantal Cortes Andrade; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som oftast förknippas med skolans matematik, vilket gör att arbetemed matematik i förskola får en annan upplevelse och uppfattning. Syftet med denna studie äratt se hur matematik upplevs i förskolan och hur förskolelärare uppfattar arbete medvardagsmatematik i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg i främjandet av barns språkutveckling : En kvalitativ studie med fokus på pedagogers perspektiv på digitala verktyg i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Stålebjer; [2018]
    Nyckelord :Språkutveckling; Kommunikation; Förskola; Digitala verktyg; IKT; Samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom semistrukturerade intervjuer synliggöra hur digitala verktyg används i förskolan för att främja barns språkutveckling, även hur pedagoger förhåller sig till detta. Studien utgår ifrån utvecklingsteorier grundade av Vygotskij och Piaget, som mynnar ut i dagens utvecklingspedagogiska perspektiv på lärande. LÄS MER