Sökning: "förskolan som förberedande"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden förskolan som förberedande.

  1. 1. Musikspår : En studie av musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildning och Estetiska lärprocesser

    Författare :Johanna Björkqvist; [2023]
    Nyckelord :Listening; musicking; meaning-making; preschool; Lyssnande; musicking; meningsskapande; förskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien tar avstamp från min yrkeserfarenhet från då musik spelas upp i en förskolekontext. Studiens syfte är att undersöka om och hur uppspelad musik i förskolan kan beskrivas som meningsskapande aktivitet. LÄS MER

  2. 2. Är ni redo? : En kvalitativ studie om förskollärarstudenternas uppfattningar kring den likvärdiga förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Heikkikä; Ida Holward; [2022]
    Nyckelord :Kvalitativa intervjuer; Likvärdig förskola; Uppfattningar; Fenomenografi.;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syfte att belysa förskollärarstudenters uppfattningar och tankar inför kommande arbete med den likvärdiga förskolan utifrån specialpedagogik och flerspråkighet. Studien genomfördes via intervjuer med tio förskollärarstudenter som läser den sjunde terminen på Uppsala universitet. LÄS MER

  3. 3. ”Det får mamma ta hem och tvätta!” : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sitt arbete med könsmönster i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Särnhav; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; genus; kön; könsmönster;

    Sammanfattning : Sammanfattning I läroplanen för förskolan (Lpfö18 2018, s. 7) står det att förskolan har som uppdrag att motverka begränsande könsmönster men enligt en granskning av Skolinspektionen (2017) lever många förskolor inte upp till skollagens krav på att ge lika förutsättningar för flickor och pojkar. LÄS MER

  4. 4. Matematikundervisning i förskolan och förskollärarens roll : En intervjustudie med åtta verksamma förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rasha Bahi; Nour Elhouda Rajab; [2021]
    Nyckelord :Undervisning; matematik; förskolan; förskollärarens roll; interaktion; förskolemiljö; kommunikation;

    Sammanfattning : Elevers svårigheter i ämnet matematik i skolan och framgången av det pedagogiska och didaktiska innehållet i förskolan i andra länder har gett inspiration att förskolan att erbjuda undervisning i matematik. År 2018 fick förskolan en ny läroplan, Läroplan för förskolan Lpfö 18, där förskollärare har ett tydligt ansvar i matematikundervisningen. LÄS MER

  5. 5. "Det handlar om oss som finns i förskolan" : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar om förskolans demokratiska uppdrag.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Littke; Daniella Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Demokrati; värdegrund; förskola; läroplansteori; delaktighet; inflytande; normer och värden; förhållningssätt.;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att få kunskap om barnskötares och förskollärares uppfattningar om förskolans demokratiska uppdrag. Studien inriktas mot hur de båda yrkesrollerna uppfattar att de transformerar läroplanens formulerade demokratiuppdrag. LÄS MER