Sökning: "förskolan som komplement"

Visar resultat 21 - 25 av 200 uppsatser innehållade orden förskolan som komplement.

  1. 21. Förskollärarens arbete med musik som stöd för språkutveckling : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marijan Arwand; Madeleine Tell; [2022]
    Nyckelord :Kvalitativ metod; musik; språkutveckling; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur språkfrämjande arbete uttrycks i musikundervisning i förskolan. Studien utgår efter hur förskollärarna arbetar med musik i språkutvecklande syfte, hur musikundervisning utformas i verksamheten samt hur pedagogerna reflekterar på sina möjligheter att undervisa i musik utifrån egna kompetenser. LÄS MER

  2. 22. Förskollärarens arbete med musik som stöd för språkutveckling : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marijan Arwand; [2022]
    Nyckelord :kvalitativ metod; musik; språkutveckling; undervisning;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med studien är att undersöka hur språkfrämjande arbete uttrycks i musikundervisning i förskolan. Studien utgår efter hur förskollärarna arbetar med musik i språkutvecklande syfte, hur musikundervisning utformas i verksamheten samt hur pedagogerna reflekterar på sina möjligheter att undervisa i musik utifrån egna kompetenser. LÄS MER

  3. 23. Ett kritiskt förhållningssätt till IKT och digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring IKT, digitala verktyg och källkritik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Frohm Lisabeth; Albertsson Julia; [2022]
    Nyckelord :Activity triangle; digital tools; ICT; source criticism; preschool teacher.; Aktivitetstriangel; digitala verktyg; IKT; källkritik; förskollärare.;

    Sammanfattning : In today's society, the use of digital tools and social media is increasing. Therefore, we want to study how preschool teachers express their use of digital tools, and how they describe a source-critical approach in relation to children's usage of information communication technology (ICT). LÄS MER

  4. 24. En kommunikativt stödjande förskola : Pedagogers beskrivningar för att inkludera barn med verbala kommunikationssvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Hällström; Britt-Marie Tengman; [2022]
    Nyckelord :AKK; Förskola; Inkludering; Relationellt perspektiv; Verbala kommunikationssvårigheter;

    Sammanfattning : Hur barn ges möjlighet att vara kommunikativt delaktiga i förskolan är en grundläggande faktor för barnets möjligheter att inkluderas i verksamheten. Relationer är centralt för att kunna inkludera barn, därav har studien tagit utgångspunkt i ett relationellt perspektiv med fokus på begreppen relation, samspel och kommunikation. LÄS MER

  5. 25. Modersmål – synligt eller osynligt i förskolan? : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med barns olika modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amra Avdic; Åsa Björn; [2022]
    Nyckelord :Modersmål; förskollärare; förutsättningar; arbetssätt; semistrukturerad intervju; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Det svenska samhället har förändrats och blivit alltmer mångkulturellt, vilket har haft en inverkan på förskolans verksamhet där det ställs nya och högre krav eftersom de barn som vistas där kan ha ett annat modersmål än svenska. Idag har vart fjärde barn som vistas på förskolan ett annat modersmål än svenska. LÄS MER