Sökning: "förskolan som kulturell mötesplats"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden förskolan som kulturell mötesplats.

  1. 1. Etnisk inkludering i förskolan : en flerforskningsstudie om förskolansmiljöer och mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Sandberg; Linnéa Karlsson; [2023]
    Nyckelord :etnicitet; kultur; mångfald; förskola; identitet; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka i vilken grad andra etniciteter än den svenska inkluderas och representeras i förskolans miljöer samt fånga upp pedagogers resonemang kring hur man arbetar med etnisk inkludering i förskolans praktik och organisation. Studien är en flermetodsforskning där vi har använt oss av enkäter i pappersform och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Samverkan mellan förskollärare och vårdnadshavare med annat modersmål än svenska : En kvalitativ studie om förskollärares tolkningar av goda relationer till vårdnadshavare

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Prosha Hassan; Amelia Fejzic; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; vårdnadshavare; kultur; språk; modersmål; interkulturellt perspektiv; samverkansformer;

    Sammanfattning : AbstraktStudiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärarnas tankar och upplevelser kring samverkan med vårdnadshavare med annat modersmål än svenska. Syftet har konkretiserats till tre övergripande forskningsfrågor. LÄS MER

  3. 3. Förskolan som kulturell mötesplats : "Andrafiering leder till vi och dem"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sandra Nyström; Matilda Uppling; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; kulturell mångfald; interkulturellt; monokulturellt; andrafiering;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på förskollärares upplevelser om arbetet med förskolans mångkulturella uppdrag. Tidigare forskning har identifierat otydligheten i läroplanen hur det mångkulturella arbetet ska omsättas i praktiken. LÄS MER

  4. 4. Första mötet med det svenska samhället : En studie om förskollärares resonemang kring integrering av nyanlända barn i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Louise Andersson Borhult; Sandra Eriksson; [2019]
    Nyckelord :integrera; nyanlända barn; flerspråkighet; förskola;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Forskning beskriver att förskolan kan vara en första kontakt med det svenska samhället för en nyanländ familj. Förskolan har därför en viktig roll när det kommer till mottagandet och integreringen av nyanlända barn och vårdnadshavare. Läroplan för förskolan (Lpfö 18, s. LÄS MER

  5. 5. ”Språk och mat är ju säkra kort” En studie om pedagogers tolkning av ett läroplansmål om barns kulturella identitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Forsberg; Rebecka Nilsson; [2019]
    Nyckelord :förskola; identitet; interkulturellt förhållningssätt; kultur; kulturell identitet; mångkultur; språk;

    Sammanfattning : AbstractSverige har i samband med globaliseringen blivit ett alltmer mångkulturellt samhälle, där många kulturer, religioner, värderingar och synsätt möts. Detta innebär att den svenska förskolan idag möter barn från olika kulturer och språkliga bakgrunder. LÄS MER