Sökning: "förskolan strukturella förutsättningar"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden förskolan strukturella förutsättningar.

  1. 1. En likvärdig förskola? : Förskollärares upplevelser och bemötande av barn i problematiska situationer samt strukturens påverkan i mötet med barnen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Olsson; Anna Söderberg; [2023]
    Nyckelord :bemötande; problematiska situationer; miljö; likvärdig förskola; kompetens.;

    Sammanfattning : Barn spenderar mycket av sin tid i förskolan och förskolan är en plats där barnen kan känna sig trygga och vara del av ett betydande sammanhang. Forskningen visar att kvaliteten på förskolor i Sverige har betydande skillnader och att det råder en osäkerhet om vad likvärdighetsuppdraget innebär. LÄS MER

  2. 2. “Små barn kan så mycket mer än man tror” : Förskollärares tankar om de yngsta barnens självständighet och tillit till sin egen förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Stephanie Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Självständighet; tillit till sin egen förmåga; förskollärares tankar; strategier; hinder; barnsyn; delaktighet; inflytande.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap kring förskollärares tankar om arbetet med barns självständighet och tillit till sin egen förmåga. Studien illustrerar både strategier och hinder som förskollärare identifierar utifrån arbetet med barnen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. “Man har en vision om hur man vill jobba, sen har man verkligheten” : En kvalitativ studie om hur sex förskollärare i Stockholm arbetar med delaktighet i förskolan för barn i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Cassandra Guldberg Grunditz; Sara Al Dabbagh; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; delaktighet; språk; avvikande; förskollärare; närmaste utvecklingszonen; kommunikativa stöttor; konstruktioner; barnperspektiv; barns perspektiv; relationellt perspektiv; stötta; utvecklas; dilemma;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare från olika förskolor i Stockholm beskriver arbetet för att göra barn i behov av stöd delaktiga i förskolans verksamhet. Det teoretiska perspektiv som valts till denna uppsats är det sociokulturella, där tyngdpunkten lagts på att synliggöra betydelsen av socialt samspel för att barn i behov av stöd ska få möjlighet att utvecklas. LÄS MER

  4. 4. Den musikdidaktiska diamanten : Personella, materiella och organisatoriska förutsättningar för musikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnea Persson; Olle Mörkberg; [2021]
    Nyckelord :Music Preshool Didactics Organisation Competence; Musik Förskola Didaktik Organisation Kompetens;

    Sammanfattning : Denna studie har växt fram utifrån Malmö stads nulägesbedömning (2020) och de organisatoriska, materiella och personella förutsättningar i förskolan som presenterats däri. Efter vår läsning föddes ett intresse att studera musikundervisning i förskolan utifrån de begrepp som lyfts i rapporten. LÄS MER

  5. 5. ”Vi sliter vårt hår ibland” : en kvalitativ studie om förskollärares och barnskötares erfarenheter i relation till det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Frida Sandqvist; Alma Kaniza; [2020]
    Nyckelord :Ansvar; arbetsuppgifter; barnskötare; förskollärare; läroplan; systematiskt kvalitetsarbete; uppdrag;

    Sammanfattning : Syftet är att studera hur förskollärare och barnskötare upplever uppdraget gällande kvalitetsarbetet utifrån läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018). Även förskollärares och barnskötares ansvar och arbetsuppgifter i kvalitetsarbetet samt hur kvalitetsarbetet genomförs i förskolans praktik. LÄS MER