Sökning: "förskolans dagliga rutiner"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden förskolans dagliga rutiner.

  1. 6. Governing Carnivalesque Plays

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Morgan Deumier; [2016]
    Nyckelord :childhood; confession; Foucault; governmentality; carnival; play; preschool;

    Sammanfattning : När förskolebarn föreställer sig att de är vilda mustanger som hoppar runt stolar och bord, brukar läraren ingripa i dessa lekar. Styrningen av barns lek är så djupt förankrad i förskolans dagliga rutin att den tenderar att ses som normal och legitimerad, vilket föranleder behovet av att studera denna förgivet tagna praktik. LÄS MER

  2. 7. Den kommunikativa aspekten av förskolans dagliga rutiner : En komparativ studie om barns kommunikation och socialisation under måltiden, samlingen och den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Ekström; Lina Hansson; [2016]
    Nyckelord :Social kommunikation; måltiden; samlingen; fria leken; tecken som stöd; socialisation;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur de yngsta barnen på förskolan kommunicerar och socialiserar med varandra och pedagogerna. Genom videoobservationer har vi studerat barnens kommunikation under de vardagliga rutinerna måltiden, samlingen och den fria leken. LÄS MER

  3. 8. Högläsning för barns språkutveckling och delaktighet : En studie om förskollärares och barns uppfattningar av högläsning i förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emma Järsenholt; Viktoria Brämersson; [2016]
    Nyckelord :Högläsning; samspel; språk; barns utveckling och förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares och barns uppfattningar av högläsning i förskolan samt jämföra om det framträder några likheter eller skillnader i deras uppfattningar. För att ta del av förskollärares och barns syn på högläsning i förskolan har intervju använts som metod. LÄS MER

  4. 9. A Clockwork Childhood - an ethnographic study of a preschool in São Paulo

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Max da Rocha; Jakob Hülphers; [2015]
    Nyckelord :time; space; discipline; Brazil; routines; preschool; environments;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskolans dagliga verksamhet formas och möjliggörs av tidsliga och rumsliga förutsättningar. Vi har närmat oss detta ämne genom att observera två klasser, en med fyra- och en med femåringar, på en stor förskola i São Paulo, Brasilien. LÄS MER

  5. 10. Vårdnadshavares upplevelser av information från förskolan : En studie om informationens betydelse för vårdnadshavares delaktighet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Larsson; Maria Hellman; [2015]
    Nyckelord :Förskola; vårdnadshavare; samverkan; information; kommunikation;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur vårdnadshavare till barn upplever informationen från förskolan. samt i fall informationen har någon påverkan på deras upplevelse av delaktighet i verksamheten. Den insamlade empirin har gjorts med hjälp av två kvalitativa metoder, dels genom semistrukturerade intervjuer, och dels genom enkäter. LÄS MER