Sökning: "förskolans framtid"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden förskolans framtid.
1. Förskolans digitala framtid : En studie om förskollärares perspektiv på digitaliseringsarbete i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie genomfördes i syfte med att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med digitala verktyg i förskolan. Tidigare forskning indikerar hur förskollärares inställning och användning av digitala verktyg på förskolor varierar. LÄS MER
2. Förskollärares stöttning i den proximala utvecklingszonen för särskilt begåvade barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Studiens syfte är att belysa förskollärares syn på stöd till särskilt begåvade barn i förskolan. Särskild begåvning är ett område där det råder kunskapsbrist och är något som behöver synliggöras i samhället. LÄS MER
3. Digitaliseringen är barnens framtid : Digitala verktyg i förskolan ur ett förskollärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares inställning till och användande av digitala verktyg i förskolans utbildning ur ett förskollärarperspektiv. Frågeställningar som använts i undersökningen är förskollärares inställning till digitala verktyg, hur förskollärare skattar sin digitala kompetens utifrån vad som behövs i förskolans utbildning samt i vilken utsträckning förskollärare använder digitala verktyg i olika sammanhang. LÄS MER
4. Förskolans framtid, Dystopi eller utopi? : En studie för att fånga förskollärare, rektorers och skolpolitikers vision om svenska förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : I denna studie undersöks tre olika aktörer; förskollärare, rektorer och politikers syn påförskolans framtid och utmaningar. Dessa tre aktörer ställs gentemot varandra för attsynliggöra likheter men även meningsskillnader i vart de anser att förskolan är på väg ochvad för utmaningar den står framför. LÄS MER
5. ”Vi bara löser det, eller…?” : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av relationsbygge i stora barngrupper och låg personaltäthet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Idag är de flesta barnen i åldern 1 - 5 år i Sverige inskrivna i förskolan och tillbringar en stor del av sin barndom där. Barngrupperna har under de senaste åren vuxit i storlek och personaltätheten har minskat. LÄS MER