Sökning: "förskolans historia och bakgrund"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden förskolans historia och bakgrund.

  1. 1. Ålder är bara en siffranormen förhåller sig till : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares uppfattningar om barns ålder i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Bodén; Frida Embertsén; [2019]
    Nyckelord :ålder; mognad; förskola; barnsyn; socialkonstruktivism; inflytande;

    Sammanfattning : Studien behandlar ålder som social konstruktion i förskolan. Syftet som korrelerar med frågeställningarna är att öka kunskap om förskollärares uppfattningar om och förhållningssätt till ålder samt hur dessa påverkar förskolans utbildning. Studiens utformning utgår från ett socialkonstruktivistiskt perspektiv på ålder. LÄS MER

  2. 2. "Spring för livet" : en studie av hur förskolors friytor påverkar barnets vardag

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Marielle Nilsson; Moa Elfström; [2019]
    Nyckelord :Friyta; Förskola; Barngeografi; Poststrukturalism; Rörelse;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur storleken på förskolors friytor påverkar barnets vardag, med fokus på 50 kommunala förskolegårdar i Karlstads kommun. Då gårdarna idag krymper i takt med förtätningens ökade konkurrens om mark, samtidigt som behovet av nya förskoleplatser är stort, är barns rätt till rum ett aktuellt ämne. LÄS MER

  3. 3. Förskolans reviderade läroplan : en kvantitativ studie om pedagogers attityder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maja Barthelemy; Ann-Louise Pettersson; [2015]
    Nyckelord :Läroplan; edu-care; attityder; förskola;

    Sammanfattning : Bakgrund Bakgrunden belyser den forskning som finns kring förskolans verksamhet och läroplanens historia, vad har lett fram till de styrdokument som förskolan ska gå efter. Studierna som behandlats tar alla upp olika delar av verksamheten men tar alla upp läroplanen och hur den påverkar. LÄS MER

  4. 4. Barns inflytande i förskolan : en studie om pedagogers uppfattningar av barns inflytande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Inger Hellberg; Monica Olsson; [2010]
    Nyckelord :demokrati; barns perspektiv; inflytande; kommunikation; samspel;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Bakgrunden behandlar en del av förskolans historia och dess styrdokument. Beskrivningen av varför pedagogen Fröbel startade Kindergarten samt de styrdokument och förordningar som gjort att förskolans pedagogiska utformning växt fram redogörs. I barnkonventionen lyfts barns rättigheter samt respekten för varandra. LÄS MER

  5. 5. Förskolans innemiljö. En studie om den fysiska miljöns sociala och psykologiska påverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Johanna Blad Ljungqvist; Jessica Kling Johansson; Malin Ekfeldt; [2009]
    Nyckelord :interaktion; innemiljö; förskola;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Förskolans historia har präglats av individer som har haft ett brinnande engagemang för förskolan och dess utformning. Friedrich Fröbel, Alva Myrdal, Maria Montessori samt filosofin Reggio Emilias grundare Loris Malaguzzi är några utav dem som vi tagit upp mer ingående om i bakgrundskapitlet. LÄS MER