Sökning: "förskolans historia"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden förskolans historia.

  1. 1. Omsorg i förskolan - En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Johan Bergsmark; [2023-10-19]
    Nyckelord :Omsorg; förskola; lärande; beröring;

    Sammanfattning : Svensk förskola har en lång historia av omsorg och även idag har förskolan ett omsorgsuppdrag även om det ofta poängteras att omsorgen ska bilda helhet med lärande och utveckling i den s.k. EduCare-modellen. Trots detta oroar sig flera forskare för att omsorgen tappar mark i förskolan. LÄS MER

  2. 2. "Vad ska vi föra över till barnen?" : En kvalitativ studie om uppmärksammandet av tradition, kultur och kulturarv i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Cecilia Johansson; Josefin Valett; [2022]
    Nyckelord :culture; cultural heritage; diversity; preschool; tradition; förskola; kultur; kulturarv; mångfald; tradition;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to present preschool teachers’ understandings, perceptions, and experiences of how and which cultures, traditions and holidays are noticed and celebrated, as well as what is included in the cultural heritage that the preschool shall pass on to the next generation. This is based on the preschool curriculum (Skolverket, 2018) formulations that describes the preschool teacher' assignation to pass on a cultural heritage in the form of values, traditions, and knowledge and that they in the education should make diverse cultures visible. LÄS MER

  3. 3. ”Jag kramas när jag själv vill” : En studie om förändringen av synen på barn i musik ur ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabel Rönndahl; [2021]
    Nyckelord :Etnicitet; genus; intersektionalitet; normer; rasism; synen på barn;

    Sammanfattning : I förskolan idag sjungs det sånger av nyare och äldre karaktär där synen på barn genomsyrar texterna i sångerna. Det finns dock inte särskilt mycket forskning kring vad som sjungs och varför. LÄS MER

  4. 4. ”Med afseende på handarbeten och sysselsättningar har tillämpats den Fröbelska metoden.” : Om Anna Wemans undervisning vid Katarina småbarnsskola vid sekelskiftet 1900.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Celina Blomqvist; [2021]
    Nyckelord :Anna Weman; Katarina småbarnsskola; teaching; pre-school didactics; Froebel; kindergarten; infant school; micro history; women s history; herstory; history of education; Anna Weman; Katarina småbarnsskola; Undervisning; Förskolepedagogik; Fröbel; Barnträdgård; Småbarnsskola; Mikrohistoria; Kvinnlig diakoni; Kvinnohistoria; Utbildningshistoria;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att med en mikrohistorisk ansats lyfta fram Anna Wemans roll som en föregångare i den svenska förskolans historia. I undersökningen av Wemans pedagogiska material skapas en bild av hur den småbarnsskolornas pedagogiska utveckling i riktning mot Fröbel såg ut vid sekelskiftet 1900. LÄS MER

  5. 5. ”Med afseende på handarbeten och sysselsättningar har tillämpats den Fröbelska metoden.” : Om Anna Wemans undervisning vid Katarina småbarnsskola vid sekelskiftet 1900.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Celina Blomqvist; [2021]
    Nyckelord :Anna Weman; Katarina småbarnsskola; Undervisning; Förskolepedagogik; Fröbel; Barnträdgård; Småbarnsskola; Mikrohistoria; Kvinnlig diakoni; Kvinnohistoria; Utbildningshistoria;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att med en mikrohistorisk ansats lyfta fram Anna Wemans roll som en föregångare i den svenska förskolans historia. I undersökningen av Wemans pedagogiska material skapas en bild av hur den småbarnsskolornas pedagogiska utveckling i riktning mot Fröbel såg ut vid sekelskiftet 1900. LÄS MER