Sökning: "förskolans kvalitè"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden förskolans kvalitè.

  1. 1. Undervisning i förskolan. En intervjustudie av pedagogernas uppfattningar i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Rubar Saaed; Rada Nassif; [2024-02-27]
    Nyckelord :undervisning; barnsyn; kunskapssyn.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka pedagogernas olika uppfattningar kring undervisningsbegreppet utifrån den reviderade läroplanen som trädde i kraft 1 juli 2019. Samt vilka strategier använder pedagogerna för att undervisa barn i förskolan. Vidare ville vi studera pedagogernas barnsyn och kunskapssyn. LÄS MER

  2. 2. Lärmiljö i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares erfarenheter kring utformning av lärmiljö för barn i behov av särskilt stöd, barn med intellektuell funktionsnedsättning (IF)tillsammans med andra barn i förskolan.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ilda Halilovic; Anna Åberg; [2024]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; lärmiljö; inkludering; pedagogiska miljöer; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visade att förskolan sällan anpassar sina lärmiljöer utefter barn utan att barn behöver anpassa sig till lärmiljön. Detta står rakt emot intentionen med läroplanen för förskolan, vilken styr förskollärarens ansvar kring lärmiljön, som är tydlig med att det ingår i professionen att kunna bygga lärmiljöer utefter barnens intressen och behov. LÄS MER

  3. 3. Har en förändrad organisation gett effekt på förskolans kvalitet? En fallstudie i Trollhättan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Borssén; [2023-07-04]
    Nyckelord :förskolan; styrning; ledning; ledning och organisation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur en förändrad skolorganisation påverkat förskolans och skolans kvalitet. Teori: I studien används programteori för att söka efter mekanismer som påverkat förändringen samt teori om praktikarkitektur för att förstå kontexten. LÄS MER

  4. 4. Hur SKA vi göra med digitala verktyg? : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare arbetar med digitala verktyg i det systematiska kvalitetsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Arnoldsson; Malin Johnson Kröger; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Systematiskt kvalitetsarbete; Adekvat digital kompetens; Kollegialt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare från olika kommuner arbetar med digitalisering inom sin verksamhet och i det systematiska kvalitetsarbetet (SKA). Studiens frågeställningar har varit att undersöka om det finns några skillnader mellan förskolor som befinner inom kommuner som lyfter fram digitalisering som ett fokusområde och kommuner som inte gör det. LÄS MER

  5. 5. Barns rätt att bli sitt bästa jag, eller inte? : Några förskolors organisation av specialpedagogiska insatser och samverkan kring barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Christina Eriksson; Sara Forslund; [2021]
    Nyckelord :BHT; yrkesroller; samsyn; externa verksamheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera erfarenheter och upplevelser hos specialpedagoger, skolledare och pedagoger i förskolan gällande organisationen av specialpedagogiska insatser och samverkan kring barn i behov av särskilt stöd. Empirin har samlats in genom semistrukturerade intervjuer och en temaanalys visar att de centrala fynden är: Organisatoriska förutsättningar och kvalité kopplat til specialpedagogiska insatser, en önskan om specialpedagog anställd under rektor och hur stora barngrupper kan påverkar specialpedagogiska insatser. LÄS MER