Sökning: "förskolans rutinsituation"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden förskolans rutinsituation.

  1. 6. Förskolans rutinsituation - hinder eller möjligheter för barns kommunikation : En studie om yngre barns intra-aktioner med alternativa kommunikationsmaterial som bild och tecken vid förskolans rutinsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Malin Håkansson; Lina Pålsson; [2018]
    Nyckelord :Posthumanism; agentisk realism; intra-aktion; sammanflätning; alternativa kommunikationsmaterial som bild och tecken; kommunikation; förskolans rutinsituation;

    Sammanfattning : Examenstudiens inriktning fokuserar på vad som sker i mötet mellan de yngre barnen i åldrarna 1–3 år, förskolepersonal, bild och tecken som alternativa kommunikationsmaterial vid rutinsituationerna hallen och samlingen. Tidigare forskning vi har tagit del av visar att användandet av bild och tecken gynnar barns språk- och kommunikationsutveckling. LÄS MER

  2. 7. ”Matematik är en sådan självklarhet” : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med matematik med de yngsta barnen i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Frida Simonsson; Fanny Österberg; [2018]
    Nyckelord :Förskollärare; ett–treåringar; Alan Bishops sex matematiska aktiviteter; rutinsituation; matematisera.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskap om matematikundervisning av de yngsta barnen i förskolan. Studien genomfördes med sex kvalitativa intervjuer med förskollärare som arbetar i förskolan med de yngsta barnen, det vill säga ett–treåringar. LÄS MER

  3. 8. "Utgång eller utveckling?" : -En fallstudie om vilket lärande som kan upptäckas i förskolans hall.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Appelgren; Emelie Nygårds; [2017]
    Nyckelord :Förskola; lärande; barn; hall; läroplan;

    Sammanfattning : Vissa ser förskolans hall som en passage mellan inne och ute. Andra ser förskolans hall som en miljö att utvecklas i. Medan vissa ser hallen som en stressig rutinsituation som endast är en övergång till något annat. I denna studie utgår vi ifrån att hallen är en plats för lärande. LÄS MER

  4. 9. Vad är det vi har bråttom till? : en studie om förskollärares stress i förhållande till förskolans rutinsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Fordal; Marie Larsson; [2016]
    Nyckelord :stress; förskola; rutinsituation; organisera; förebygga; förskollärare; förskolechef;

    Sammanfattning : Arbetsmiljöverkets rapport från år 2012 visar att det finns brister i arbetsmiljön på förskolan och att många förskollärare upplever hög arbetsbelastning. Stress hos förskolans pedagoger är ett omtalat ämne i tidningar, nyhetsinslag och sociala medier. LÄS MER

  5. 10. Högläsningens möjligheter : en studie om pedagogers arbete med högläsning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Erica Helgöstam; Sophie Adolphson; [2010]
    Nyckelord :förskola; högläsning; kommunikation; pedagog; planering; samspel;

    Sammanfattning : Kommunikation, dialog och samspel är viktigt för barns lärande. Enligt förskolans läroplan Lpfö 98 skall pedagogen arbeta så att barnen får stöd och stimulans i sin språk- och kommunikationsutveckling. Pedagogen skall även arbeta på ett sätt som stimulerar barns nyfikenhet på och förståelsen av skriftspråket. LÄS MER