Sökning: "förskolans värdegrund och uppdrag"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden förskolans värdegrund och uppdrag.

  1. 1. ”Vi vuxna måste inte bara vara närvarande, utan även härvarande” : En studie om förskollärares arbetssätt och förhållningsätt för att främja relationsbyggande och gemenskap i barngruppen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Miriam Erkapers; Susanne Lindh; [2022]
    Nyckelord :kamratkultur; förskollärare; inkludering; exkludering; gemenskap; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare arbetar med att främja barns relationer i förskolan och hur de ser på sitt uppdrag utifrån läroplan för förskolan. Vi undersöker även hur förskollärare tolkar barns relationsbyggande under fri lek, i termer av inkludering och exkludering. LÄS MER

  2. 2. Hur läroplanens utformning kring begreppet värdegrund förändrats över tid : En kvalitativ innehållsanalys om hur utformningen av begreppet värdegrund förändrats över tid.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Emelie Thorin; [2022]
    Nyckelord :Preschool; curriculum; value base; Förskola; läroplan; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur läroplanens skrivningar kopplat till värdegrund har förändrats och vad det är för skillnader i skrivningarna som framkommer. Jag kommer gå tillbaka och studera det pedagogiska programmet för förskolan och även den läroplan som ligger till grund för förskolans verksamheter i dagsläget. LÄS MER

  3. 3. "Det handlar om oss som finns i förskolan" : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar om förskolans demokratiska uppdrag.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Littke; Daniella Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Demokrati; värdegrund; förskola; läroplansteori; delaktighet; inflytande; normer och värden; förhållningssätt.;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att få kunskap om barnskötares och förskollärares uppfattningar om förskolans demokratiska uppdrag. Studien inriktas mot hur de båda yrkesrollerna uppfattar att de transformerar läroplanens formulerade demokratiuppdrag. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i förskolan : Strategier, utmaningar och fördelar utifrån förskollärares synsätt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Karlsson; Jeylan Serif Dabyan; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskollärare; strategier; utmaningar; fördelar; erfarenheter; språkutveckling; förstaspråk;

    Sammanfattning : Inledning Examensarbetet utforskar ämnet flerspråkighet utifrån några verksamma förskollärares erfarenheter i praktiken. Fokuset befinner sig på strategier, utmaningar och fördelar. LÄS MER

  5. 5. Lekens betydelse för barns sociala samspel i förskolans verksamhet : Ur pedagogers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Camilla Boussard; Jasmine Yung; [2021]
    Nyckelord :förskola; barns sociala samspel; social utveckling; lekens betydelse; pedagogers perspektiv; upplevelser; uppfattningar;

    Sammanfattning : Leken är central i barns vardag på förskolan. Läroplanen för förskolan framhäver lekens betydelse för barns utveckling och lärande, eftersom den har ett helt avsnitt om lek i dess värdegrund (Läroplanen 2018 Lpfö 18). LÄS MER